15 dagen Polen / Baltische staten met vertrek op 19 juli - Krasreis (10)

28 juli 2016 - Nida, Litouwen

Dag 10:  Koerse Schoorwal (28 juli)

De Koerse SchoorwalOm 9 u vertrekken we met de bus naar de ferryhaven vlakbij het hotel. Er gaat elk kwartier ongeveer een ferry naar de Koerse Schoorwal: een natuurlijke dam van 100 km die loopt in een sikkelvormige boog op een aantal kilometers van de kust. Bij Klaipeda is maar een smalle strook water en aan de zuidkant is het water een stuk breder. Het zuidelijke deel van de Schoorwal hoort bij de Russische enclave Kaliningrad (vroeger Konigsberg en toen van Pruissen)

De Schoorwal is ontstaan in de ijstijd toen er moreneheuvels ontstonden en zo’n De Heksenheuvel: de reuzin Neringa die met zand de eilanden aan elkaar vast maakte7000 jaar geleden kwam er zand tussen de eilanden waardoor er een strook land ontstond. Volgens de legende echter heeft de reuzin Neringa, om de vissers te helpen, steeds zand in haar schort geschept en zo de eilanden aan elkaar vastgemaakt. De vissers hoefden op deze manier niet meer de zee op maar konden in de lagune vissen.

De eerste mensen komen hier rond 3000 v. Chr. en tot de 13e eeuw wonen hier de Koeren, een Baltisch volk. Als de Duitse Orde in het gebied gaat heersen wordt er een heerbaan aangelegd wat eeuwen later de oude postweg zal worden. In de 16e eeuw zijn vele bossen gekapt en als gevolg daarvan zijn de duinen gaan wandelen en die hebben zelfs een aantal dorpen bedolven. Pas in de 19e eeuw begint het herstel en werden er bergdennen geplant en voorduinen aangelegd en de duinen werden beplant. In de Sovjettijd is het heel lang een geheime militaire locatie geweest.

Wij gaan de weg volgen tot aan bijna de Russische grens en onderweg stoppen we bij een aantal bezienswaardigheden. Na een paar kilometer rijden komen we bij een slagboom: sinds 1991 is het gebied een Nationaal park en moet er intree worden betaald.

en wacht op de man die zijn accordeon even moet stemmenBij Juodkranté, de oudste plaats, stoppen we om te wandelen op de Heksenheuvel: in het bos hebben houtsnijdwerkers 82 houten beelden uitgesneden van personages uit de Litouwse sprookjeswereld. Een heerlijke wandeling van bijna een uur door het bos en op het laatst bij beelden van een orkest staat een man met een accordeon met een klein meisje met een wasbord een beetje muziek te maken!

filmpje!

De 2e stop is niet ver daarvandaan: De reigerberg. Hier nestelen duizenden duizenden nesten van aalscholvers en reigersaalscholvers en reigers. In de jaren ’70 nog geen 20 paartjes aalscholvers en nu al meer dan 4000 nesten. De bomen zijn kaal vanwege alle uitwerpselen. Vanaf een platform kunnen we heel veel vogels spotten.

Vlakbij de hoofdplaats Nida staat het huis van de schrijver Thomas Mann die hier een aantal zomers doorbracht in de jaren ’30 van de vorige eeuw. Ook hier dus een stop en er staat zelfs een meisje met een Smartauto waar achterop een espresso koffiezetapparaat is gemonteerd. (al op meer plaatsen gezien) Dus maar gelijk een “technische stop” gehouden (cafeïne – urine – nicotine) en er is zelfs een hele mooie winkel met tamelijk dure en exclusieve kledingstukken.

foto van het hoogste duinwaar je de grens met Rusland zietDe chauffeur brengt ons ook nog naar een van de hoogste duinen: Parnidis, zodat wij de vele treden niet hoeven te klimmen vanaf het stadje. Hier hebben we uitzicht op: de lagune – de Oostzee – Kaliningrad – Nida. Er staat ook een nieuwe zonnewijzer (de oude was beschadigd in een storm in 1999) het is het bijna hoogste duin van de Schoorwal: 52 m

In Nida hebben we vrije tijd voor lunch – terras – wandelen en een paar mensen zijn zelfs een uurtje met een boot mee geweest langs de kust. Tip voor de volgende keer!!

Rond 4 u rijden we dezelfde weg weer terug naar de ferry (er is maar 1 weg). Het is redelijk druk voor de oversteek en er varen zelfs 2 ferry’s tegelijk naar de overkant. De mensen hebben weer de keus: naar het centrum – winkelcentrum – hotel. In de stad is het lang nog gezellig met veel live-muziek op straten en pleintjes

Morgen via de kruisheuvel en het barokke Rundale paleis naar Riga, de Jugendstilstad