15 dagen Polen / Baltische staten met vertrek op 19 juli - Krasreis (12)

30 juli 2016 - Riga, Letland

Dag 12:  Riga  (30 juli)

vooral de architect EisensteinVandaag de hele dag voor de hoofdstad van Letland: Riga. Juris zal onze gids zijn vandaag en hij komt naar het hotel. Niet ver daarvandaan ligt namelijk de Jugendstilwijk bij o. de Elisabethstraat en de Albertstraat. In de stad staan nog zo’n 800 gebouwen uit de “art nouveau” tijd. Velen zijn al weer opgeknapt maar bij een aantal moet de voorgevel nog een update krijgen. Een van de beroemde architecten die hier de huizen heeft ontworpen is Eisenstein en we zien dan ook een aantal huizen die van zijn hand zijn. We krijgen uitgebreide en goede uitleg over diverse panden. Er staan ook en weer een mooi pandnogal wat dure auto’s voor de deuren zelfs met een cd nummerbord (corps diplomatique) en het blijkt dat hier een ruim aanbod is van ambassade personeel die in de dure panden kunnen wonen.

We maken een rit over een aantal brede boulevards en zien o.a. De Kruittoren – het vrijheidsmonument -  het Nationale Theater – het Operagebouw – De Russisch orthodoxe kerk – de gigantische markt achter het station in de voormalige zeppelin hangars etc. In het centrum stappen we uit en gaan te voet langs de bezienswaardigheden aldaar zoals het Huis van de Zwartkoppen (voor ongetrouwde kooplieden vroeger) – het stadhuis – de verschillende kerken – nog een stukje oude Russisch orthodoxe kerkstadsmuur op een mooi pleintje – het huis met de kat en de Dom. Daar stopt de rondleiding en een aantal mensen gaan daar luisteren naar een orgelconcert.  De middag en avond is ter vrije besteding en kunnen b.v. de Russisch orthodoxe kerk gaan bezoeken – het bezettingsmuseum – de Centrale markt in de hangars etc.

Ik ga echter eerst met een gast naar een ziekenhuis want de dame in kwestie is bang dat haar netvlies (weer) aan het scheuren is en in dat geval zou ze gelaserd moeten worden. Het ziekenhuis waar een oogarts aanwezig is op zaterdag ligt in een buitenwijk van de stad maar ze wordt bijna meteen geholpen: eerst druppelen – kijken – druppelen en dan blijkt dat het reuze meevalt. Voorlopig niets ernstigs aan de hand en de reis kan gewoon voortgezet worden. Gelukkig maar. Het heeft 2,5 uur gekost maar je kunt er maar beter gerust op zijn.

Ik heb in ieder geval ook nog genoeg tijd over om rond te neuzen op de grote elke hangar eigen soort: vlees - vis - melkproducten etc.markt. Gigantisch en elke hal heeft zijn eigen specifieke waar: vlees – vis – kaas en melkproducten – groente en fruit etc.

Helaas komt er af en toe een buitje maar alles bij elkaar is het een heerlijke stad om te vertoeven.

Morgen via een kasteel en een badplaats naar Tallinn, de 4e hoofdstad op deze reis