15 dagen Polen / Baltische staten met vertrek op 19 juli - Krasreis (9)

27 juli 2016 - Klaipeda, Litouwen

Dag 9:  Kaunas - Klapeida (27 juli)

de burcht van KaunasVandaag bezoeken we 2 stadjes. We hebben geslapen in Kaunas dus om half 10 gaan de koffers in de bus en rijden we een klein stukje naar het oude centrum. De bus moet parkeren vlakbij de burcht die staat op de strategische plaats waar 2 rivieren samenkomen: Nemunas (= Memel) – Neris

Kaunas betekent vechten en hier in de stad zijn de grootste ongeregeldheden geweest als verzet tegen de Sovjetoverheersing. De stad was hoofdstad van Litouwen tussen beide wereldoorlogen. Het was in de Middeleeuwen de meest noordoostelijke Hanzestad maar niet onder zo’n grote Duitse controle als b.v. Riga.

In de 14e eeuw veroverden de kruisridders de burcht maar begin 15e eeuw  in de laatste jaren gerestaureerdwerden zij overwonnen op hun beurt en toen begon de bloei van de stad als handelscentrum voor de handel met Rusland. De burcht werd vaak verwoest – is gevangenis geweest – later kazerne en het gebouw kwam in verval. Een deel werd zelfs weggespoeld door de rivier. Wat er van over was gebleven is nu gerestaureerd.

Naast de burcht staat de H. Georgkerk (St. Joris), uit de 15e eeuw. Bernardiner H. Georgekerk (St. Joris): restauratie is nog bezigmonniken hadden een stuk land gekregen als dank voor de kerstening van het gebed. Er is in de loop der eeuwen veel schade toe gebracht en op dit moment wordt de kerk gerestaureerd. We lopen naar het Raadhuisplein: het raadhuis uit de 16e eeuw heeft als bijnaam “de zwaan”. In de Russische tijd heette dit het Huwelijkspaleis maar in de 19e eeuw was het zelfs een luxehotel voor o.a. de tsarenfamilies als ze op bezoek waren.

De Vytautaskerk is de oudste kerk (14e eeuw) uit de stad en gebouwd voor de al katholieke buitenlanders. De koning gaf opdracht voor de bouw in de hoop dat de bewoners ook gekerstend zouden worden.

Het grootste gotische gebouw van het land is de kathedraal maar binnen is het en binnen heel veel barokhelemaal barokstijl en rococo. Ook zien we nog het Perkunashuis: een oud middeleeuws handelshuis genoemd naar de heidense god van de donder. Tijdens een renovatie in de 18e eeuw zijn er resten gevonden van een heidense tempel gewijd aan Perkunas.

Na vrije tijd voor koffie en lunch rijden we naar het westen, naar de kust. We stoppen nog even om de benen te strekken en een kopje koffie te drinken en dan gaan we eerst de koffers naar het hotel brengen. We zitten namelijk in een hotel buiten het centrum van Klaipeda.

theater in KlaipedaKlaipeda is de oudste stad van Litouwen en een van de eerste steden aan de Oostzee. In de Duitse tijd heette de stad Memel en de Lijflandse orde bouwde een kasteel op de plaats waar de Koerse golf de Baltische zee raakte. De stad hoorde lange tijd bij Pruissen en de koningen brachten hier graag de vakanties door.

We maken een wandeling door het centrum vanaf het Theaterplein via een aantal mooie straten met statige huizen en ook smalle straatjes met vakwerkhuizen en vele mooie hoekjes en pleintjes. Straatverlichting wordt aangebracht want morgen mooie gevels in de stadis er muziek in de straten van de stad

Om 7 uur gaan een aantal mensen met de bus mee terug naar de stad of naar het winkelcentrum vlakbij het hotel. De rest blijft in de stad eten en komt op eigen gelegenheid terug.

Morgen een excursie naar de Koerse schoorwal: nooit geweest en ik verheug me er op.