15 dagen Polen / Baltische staten met vertrek op 19 juli - Krasreis (8)

26 juli 2016 - Kaunas, Litouwen

Dag 8: Vilnius  - Trakai – Rumsiskes – Kaunas (26 juli)

Gisteren een middag ter vrije besteding gehad in Vilnius (met een paar regenbuien) en vandaag gaan we weer met de bus en wel richting het westen.

Trakai kasteel, mooi aan het meerNiet ver van Vilnius bevindt zich het stadje Trakai, prachtig gelegen aan het Galvemeer. Koning Gediminas maakte deze stad tot hoofdstad in de 14e eeuw en bouwde er kastelen om de opmars van de Duitse Kruisridders een halt toe te roepen.

Het stadje heeft nu 6000 inwoners en zij leven van de landbouw en van de toeristen die allemaal komen voor het kasteel, gebouwd op een eiland in het meer. We stappen dus uit vlakbij de brug en van hieruit hebben we een mooi uitzicht op het kasteel. Dan over de brug naar de ingang om kaartjes te kopen. Er staat een rij verschillende etages en gebouwenmaar er zijn diverse groepen en de reisleiding koopt daar voor de hele groep dus het schiet aardig op. Het is een onneembare vesting gebleken op dat eiland maar toch is het eeuwen later, in de 17e eeuw, verwoest door de kozakken van de Russische tsaar. Sindsdien stond het als een ruïne totdat begin 20e eeuw de restauratie begon en nog onder het Sovjetbewind is het monument van de Litouwse glorie hersteld en tegenwoordig is het kasteel de grootste attractie van Litouwen. In de diverse gebouwen van de burcht zijn tegenwoordig een aantal expositieruimtes: historisch – archeologisch – gevonden munten die in kruiken waren verstopt onder de grond in de buurt etc.

vroeger bij gevaar onder de grond verstopt en nooit meer opgegravenEind 14 eeuw is Vytautas de koning en hij wantrouwt de bevolking. Hij laat ui de Krim de Karaïeten komen als lijfwacht. Dit zijn leden van  een Joodse sekte, oorspronkelijk uit Bagdad / Turkije die niet de Talmud erkende maar wel het Oude Testament. Zij hebben zich in de 8e eeuw afgescheiden. De vorst nam toentertijd bijna 400 mensen mee en nog altijd wonen er in Trakai iets meer dan 100 leden. Zij maken ook de lokale lekkernij: kibinai = een soort vleespasteitjes

Langs het water diverse winkeltjes en eetgelegenheden en na de lunch hier rijden Rumsiskes openluchtmuseumwe dus pas verder. Het is warm vandaag en dat voelen we vooral als we uitstappen bij het Openluchtmuseum Rumsiskes, vlakbij Kaunas. Hier kunnen we zien hoe de Litouwers vroeger leefden. Op een terrein van 175 ha zijn boerderijen – kerkjes – woningen gereconstrueerd en we krijgen zo een goed beeld van het dagelijkse en traditionele dorpsleven. In huisjes kunnen we interieurs zien – winkeltjes met o.a. lappen stof – mensen zijn met wat oude ambachten bezig  - bij een boerderij zien we ook oude rijtuigen etc. En alles in een mooi glooiend landschap. Het is heerlijk wandelen in het park en interieur begin 20e eeuwondanks de hitte kun je ook over schaduwrijke paden lopen. De meeste mensen hadden aan 2 uur bezoek voldoende tijd voor anderen was het helaas te weinig tijd. Het is altijd moeilijk een beetje middenweg te vinden.

Wij rijden dus nog een klein stukje verder. Ons volgende hotel staat in Kaunas en bij aankomst verlangt iedereen naar een verkwikkende douche. Met de meesten ga ik echter hierna de stad in om te eten. Via een park met graven van opstandelingen(tijdens de oorlogen) en een Russische garnizoenskerk komen we bij een aantal terrassen in een autovrije winkelstraat. Op de hoek is een heel groot terras en daar strijken de meesten neer. Het is druk en en 's avonds op het terras nog even studeren voor overmorgenwe moeten even wachten op ons eten maar  dat is de moeite waard. Ik geniet van een heerlijke salade terwijl ik nog even wat aantekeningen maak voor de excursie naar de Koerse Schoorwal van overmorgen.

Morgen bezoek aan Kaunas en Klaipeda

Van reisblog naar fotoboek