15 dagen Polen / Baltische staten met vertrek op 19 juli - Krasreis (7)

25 juli 2016 - Vilnius, Litouwen

Dag 7: Vilnius (25 juli)

Ik heb in overleg met de chauffeur het programma van vandaag een beetje aangepast zodat we de hele dag in Vilnius kunnen doorbrengen.

kathedraal met voormalige vestingtorenDe oude stad is een van de grootste historische centra van Europa (meer dan 380 ha) en is gesticht in 1009. Uit dat jaar is de eerste melding. In 2009 vierde de stad dus zijn 1000 jarig bestaan. In de loop der eeuwen vaak aangevallen (Duitse kruisridders – Russen – Napoleon etc. De stad werd ook een zeer belangrijke Joodse stad met de bijnaam Jeruzalem van Litouwen. Helaas zijn ook hier bijna alle Joden die in het getto woonden weggevoerd en nooit meer teruggekomen.

We beginnen de stadswandeling met de gids Regina bij de kathedraal, gebouwd in de 14e eeuw. Dorische zuilen en beelden in nissen op de voorgevel. Binnen ook een mooie barokke koninklijke kapel met de beenderen van de Heilige Kasimiras die allerlei wonderen heeft verricht. De klokkentoren was de verdedigingstoren die hoorde bij het beneden Kasteel.

Ervoor zie je nog op de grond waar vroeger de stadsmuren liepen en ook is er een hier stond de 1e persoon van een menselijke keten tussen Vilnius - Riga - Tallinn in 1989tegel te zien met 2 voeten. Die herinnert aan de menselijke ketting die in augustus 1989 werd gevormd tussen Vilnius – Riga en Litouwen: 3 miljoen mensen deden mee aan het protest tegen het 50 jarig bestaan van het Nazi – sovjetcontract.

We gaan verder de oude stad in – langs een aantal kerken – de kunstenaarswijk langs het water – de stadsmuren met de enig overgebleven stadspoort waarop een kerk staat die zelfs de Russen niet hebben durven sluiten. De kerk bezit een schilderij van de Maagd Maria en ook aan haar worden wonderen aan toegeschreven.

orthodoxe kerk. de 3 martelaren zijn gemummificeerd en liggen in de kerkHier vlakbij zien we de orthodoxe kerk met 3 heiligen in een schrijn in de kerk. Ze waren alle 3 martelaren en gedood in hun strijd tegen een ander orthodox geloof in de 16e eeuw.

Aan het einde van de straat is het voormalig gemeentehuis en hier gaan we een zijstraat in naar de voormalige getto’s: de grote en de kleine. Er is niets meer over van het rijke Joodse leven in de wijk op wat foto’s na

In de richting van de kathedraal teruglopend komen we nog langs de gebouwen van het presidentieel paleisde universiteit. Uit de 16e eeuw en gesticht door de Jezuïeten en tevens een van de oudste in Europa. Om de hoek staat het presidentieel paleis voor de president (een dame). Sinds 1997 is het voor de president – daarvoor woonden er de bisschoppen van Vilnius maar ook Napoleon was hier en tsaar Alexander.

Het is over 12en en we nemen afscheid van de gids. De rest van de dag is ter vrije besteding en dat lukt de meesten zeer aardig. Er vallen wel een paar buien maar verder is het mooi weer. Helaas voor mensen die een museum willen bezoeken: het is maandag en dan zijn (bijna) alle musea dicht

Morgen via Trakai en het openluchtmuseum Rumsiskes naar Kaunas