15 dagen Polen / Baltische staten met vertrek op 19 juli - Krasreis (6)

24 juli 2016 - Vilnius, Litouwen

Dag 6: Swieta Lipka – boottocht Krutyn – Mikolaij – Vilnius (24 juli)

Een lange dag vandaag en we gaan de grens over met een uur tijdsverschil, in de Baltische Staten is het een uur later.

wat een rust op zondagochtendMaar na een kort ritje vanuit Swieta Lipka komen we aan in Krutyn. In het programma staat een optioneel tochtje over de Krutynia rivier in het natuurpark in Mazurië. Bij de brug zitten al een aantal mannen te wachten om met ons te gaan “punteren”. In kleine bootjes met een “punter” man varen we een uurtje heel relaxt door de natuur. Je zou je zo in de Biesbosch wanen. Maar je merkt wel dat de vakantie is begonnen: tientallen kanoërs komen we tegen en dat al zo vroeg in de ochtend. Na het varen nog even een koffiepauze en dan kunnen we weer een klein stukje rijden.

Niet ver hier vandaan ligt namelijk bij Wojnowo een klooster van een afgescheiden en hun eigen kerkhofRussische sekte: Filiponi. Zij wonen hier sinds 1830 omdat ze het niet eens waren met de hervormingen. Ze leven nog volgens de oude regels: geen tabak – wodka – thee. En ze dragen strenge zwarte kleding. Maar ze hebben op hun terrein wel een mini-camping. We kijken even in hun kapel (iconen) en achter het huis ligt een klein kerkhofje aan een meer.

Niet ver daar vandaan staat hun orthodox kerkje maar als we het terrein oplopen om een foto te maken staan we oog in oog met een in het zwart geklede dame. Onze aanwezigheid wordt niet op prijs gesteld en bovendien is er een dienst aan de gang

Mikolajki, laatste stop in PolenDan maar naar onze lunchplaats: Mikolajki, een badplaats aan een meer vlakbij een van de 2 grootste van het land: Sniardwymeer (110 km2). De stad werd belangrijk door de aanleg van een kanaal in de 18e eeuw tussen 2 meren. Het is heel mooi weer en dus heel druk aan het water. De terrassen zitten vol maar overal kan wel een plaatsje gevonden worden om te eten.

De meesten wisselen hier ook de laatste zloty’s om in euro’s (iedereen die ik aan zag komen lopen en kon waarschuwen) want de volgende stop is in Litouwen.

Dat duurt echter nog even. We rijden over weg 16 en die is helemaal 2 baans en gedeeltelijk ook zeer landelijk. Je komt dus niet zo snel vooruit. Bij Augustow wordt het wat drukker en ook daar zijn veel vakantiegangers voor de watersporten. We moeten zelfs wachten voor een passerende trein en niet lang daarna rijden we Litouwen binnen. bij de eerste pomp stoppen we een klein half uurtje voor de "technische " stop (cafeïne - nicotine - urine) en de chauffeur moet tanken

Het eerste wat ons opvalt als we rijden op een weg met aan weerskanten bos is dat mensen verkopen paddenstoelen langs de weger overal mensen langs de kant van de weg zitten die hun geplukte paddenstoelen aan de man willen brengen. Sommige paddenstoelen zijn heel groot maar ik zie meer verkopers dan kopers.

Tegen 8 u zijn we in het hotel (we moesten de klok een uur vooruit zetten). Er zijn mensen die nog wat gaan halen in de supermarkt tegenover het hotel maar een aantal mensen kan ook in het restaurant van het hotel eten nadat de groep met Half Pension (Duitsers) is uitgegeten en opgestaan.

Morgen de hele dag in Vilnius want ik heb het programma een beetje omgedraaid.