15 dagen Polen / Baltische staten met vertrek op 19 juli - Krasreis (5)

23 juli 2016 - Święta Lipka, Polen

Dag 5: Swieta Lipka  - Gizycko – Wolfsschanze – Swieta Lipka (23 juli)

Vandaag blijven we een beetje in de buurt. Bij daglicht en na een uitgebreid ontbijt (mineraalwater en yoghurt worden zelfs ook nog gebracht) ziet de wereld er voor de meesten weer wat aangenamer uit. Ik krijg van de agent in Vilnius te horen dat er geen hotel in de omgeving is met vrije kamers en om ons een beetje te compenseren krijgen we vanavond een 3 gangen diner aangeboden.

Gizycko, de laatste houten draaibrug in zijn soortWij rijden allereerst  naar Gizycko, gelegen op een landtong tussen 2 meren. In de zomer komt men hier op vakantie om te genieten van alle watersporten. Tussen de meren zijn kanalen gegraven voor de doorvaart. Hier in het stadje is nog een 18e eeuwse houten  draaibrug die met de hand bediend wordt. De brug staat open als we er aan komen. Vele boten en bootjes passeren en als de brug weer voor het verkeer open is lopen we naar Fort Boyen, of wat er nog van open is. Gebouwd toen het gebied nog van Pruisen was en het gebied verdedigd moest worden.

Na een kopje koffie rijden we naar de Wolfsschanze (Wolfsnest): het hoofdkwartierkaart van het bunkercomplex: Wolfsschanze (Wolfsnest) van Hitler tussen juni 1941 en nov. 1944. Hier werd door Claus von Stauffenberg een aanslag op Hitler beraamd (samen met andere leden van de Wehrmacht en andere organisaties. Hett moest plaatsvinden op 20 juli 1944 maar de aanslag mislukte omdat iemand de tas met de bom (die was omgevallen) had verschoven en tegen een dikke tafelpoot had gezet. Mislukt dus (de bom ging wel af maar bracht hoegenaamd geen schade toe) en de samenzweerders werden geëxecuteerd. Na de terugtrekking van de troepen op het einde van de oorlog heeft Hitler opdracht gegeven alles te vernietigen zodat de Russen er geen gebruik meer van konden maken

de gids heeft er boekjes over geschrevenNa de lunch (in een van de overgebleven bunkers) krijgen we een rondleiding van een Engels sprekende gids die als jongen hier in de bossen rondliep en stukjes bunker – mijn – scherven etc. zocht. Hij raakt geïnteresseerd en gaat er zelfs een studie van maken en een boek over schrijven. Zeer interessant en het komt allemaal duidelijk over. Hij maakt goed reclame voor zich zelf en hij heeft zelfs zijn dagvoorraad verkocht.

Hierna even het hoofd leegmaken op weg naar Swieta Lipka, het bedevaartsoord met een prachtig barok orgelvoor de Polen. De heilige Linde is de vertaling want Maria verscheen hier in een lindeboom. Het is zaterdag en de bruidjes staan in de rij om hier te trouwen. We komen binnen tijdens een mis en blijven luisteren. Het geweldige orgel uit 1721 speelt een aantal keren en er komt een geweldig geluid uit.

filmpje

Verder vrije tijd voor vandaag en in de avond een lekkere maaltijd met de hele groep, aangeboden door de agent in Vilnius en het voorafje door de manager van het hotel

Morgen gaan we naar Litouwen na een boottochtje en een lange rit

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade