15 dagen Polen / Baltische staten met vertrek op 19 juli - Krasreis (1)

19 juli 2016 - Warschau, Polen

Dag 1: Amsterdam – Warschau (19 juli)

Alweer een vroege vlucht maar deze keer met de Poolse maatschappij Lot. De vlucht is overboekt en er staan een paar mensen van de groep standby. Dat kan natuurlijk niet, dus vrijwilligers worden aangewezen om via Frankfurt te vliegen en een vergoeding van 400 € te innen. Wij moeten wel met de hele groep kunnen vertrekken. We landen om 9 u en als we de koffers hebben en zloty’s hebben gepind / gewisseld kunnen we met de bus naar het hotel. Natuurlijk zijn de kamers nog niet klaar – koffers gaan in een aparte ruimte – we drinken koffie en ik ga tramkaartjes halen voor iedereen. Op dat moment krijgen we wel de sleutel van de mooie kamer maar pas na 14.00u kunnen we er gebruik van maken. We zitten in het luxe Mercure airport hotel en tram nummer 9 stopt op de hoek en brengt ons in 20 / 25 minuten naar de rotonde Charles de Gaulle (met een kunstpalm midden op Nowe Swiatde rotonde)

Dan lopen we gezamenlijk via de mooie straat Nowy Swiat (de Champs Elysees van Warschau) naar het Slotplein. We hebben dan al diverse kerken en paleizen gezien. Deze straat is onderdeel van de Koninklijke route

Warschau is de perfecte nieuwe Oude stad.  In januari 1945 was 85 % van de stad totaal verwoest en van de bijna 1000 historische gebouwen waren er slechts 34 onbeschadigd – bijna 800 helemaal verwoest en meer dan 100 gedeeltelijk. Voor de oorlog woonden er in Warschau meer dan 460.000 Joden. Dat was 1/3 van de totale bevolking van 1,3 miljoen. Na de oorlog was 2/3 van de bevolking dood en de marktplein van de Oude stadstad was een ruïne. Men wilde het puin als aandenken laten liggen maar later is toch besloten de stad steen voor steen weer op te bouwen. Resultaat is een prachtig gerestaureerde stad. Je  waant je, al lopend, in een echte oude stad. Prachtig staaltje wederopbouw!!

We houden een uurtje pauze om te lunchen en dan maken we een wandeling door de Oude stad: Marktplein met een beeld van de meermin in de fontein – Kathedraal – mooie straten – de vestingwallen met de Barbacane (het bolwerk langs de muren) – monument van de kleine opstandeling etc.

de held met de te grote helmRond 4 uur ga ik met de mensen die terug willen weer richting de tram. Tegenover is het Nationaal museum en dat is gratis op dinsdagmiddag. Daar gaan dan ok een aantal mensen naar toe. Ik hou het voor gezien en neem de mensen mee in de tram naar het hotel. Wat eten in het hotel en op tijd naar bed. Het was weer een lange dag.

Morgen stadstour met gids in Warschaucultuurpaleis, uit de tijd van Stalin