15 dagen Polen / Baltische staten met vertrek op 19 juli - Krasreis (2)

20 juli 2016 - Warschau, Polen

Dag 2: Warschau (20  juli)

We hebben de pech dat in Polen deze week de Wereldjongerendagen worden gehouden. De laatste dagen van die week gaat iedereen naar Krakau want daar komt de Paus. In Warschau lopen echter vele groepen jongeren van over de hele Wilanow paleiswereld (bij ons in het vliegtuig zaten er al een aantal uit Colombia) En omdat ze met zovelen komen heeft de gemeente besloten (of het Paleis) dat Paleis Wilanow niet open is voor het gewone publiek maar alleen voor de jongeren. Helaas.

Wij ontmoeten de gids voor vandaag op het parkeerterrein van het paleis want we kunnen wel de buitenkant  bekijken en de tuinen. Bijnaam van het paleis is: Versailles van Polen. Het paleis ligt aan het einde van de Koninklijke route die begint bij het koninklijk paleis in de stad. Het was de zomerresidentie van koning astrologische klok op de buitenmuurJan Sobieski die veel van het buitenleven hield en liever hier was dan in de stad. Barok met veel verbouwingen uit eind 17e eeuw en bedoeld als verblijf in de zomer. Veel beeldhouwwerk aan de buitenkant – familiewapens in steen – een astrologische klok en mooie tuinen.

Lazienkipark: monument ChopinVan hieruit rijden we richting de stad en bezoeken we het monument van de componist Chopin in het Lazienkipark. Het monument is vrij nieuw want het oude was door de Nazi’s meegenomen en omgesmolten. Het is een wilg met 5 takken (5 vingers) met de componist. Elke zondag is er een concert en bij de baken waar je kunt gaan zitten en luisteren is er een bank met een knopje waar, na indrukken, een stukje muziek wordt gespeeld van Chopin.

We volgen de koninklijke route naar het centrum, via de Nowy Swiat (waar we gisteren liepen) en gaan richting het voormalige getto. Op een oppervlakte van  4 Museum Joodse geschiedenis, open sinds 2014km2 zaten meer dan 450.000 joden opeen gepakt. 300.000 worden afgevoerd naar Treblinka. Anderen sterven van cholera – tyfus – honger en na een opstand vallen er weer 60.000 slachtoffers. Er staan diverse monumenten en sinds 2014 is er in een nieuw gebouw een museum over de Joodse geschiedenis in Polen. Na een bezoek aan een privé – synagoge (de enige die nog over is) gaan we in het museum lunchen (bediening is heel langzaam) en de tentoonstelling bekijken. Zeer interessant en zeer de moeite waard. Het is uitgeroepen tot museum van het jaar in 2016.

graven van eeuwen JodenbegraafplaatsNa afloop hebben we nog net de tijd om een kijkje te nemen op het Joodse kerkhof. We zijn er een kwartier voor sluitingstijd maar mogen nog even (zonder te betalen) naar binnen.

Dan is er de keus: met de bus naar het centrum en op eigen gelegenheid later terug naar het hotel of rechtstreeks naar het hotel.

Ik kies voor het laatste en eet met een aantal mensen in het restaurant van het hotel (goede keuken!) het is genoeg geweest voor vandaag.

Morgen via Torun en Malbork naar Gdansk