12 daagse reis Noorwegen: Puur Natuur (Kras) 12

9 juli 2016 - Oslo, Noorwegen

Dag 11: Kinsarvic – Eidfjord – Voringfossen – Geilo – Oslo

Vandaag de laatste rit met de bus. Om half 9 rijden we weg in Kinsarvic en we moeten een klein stukje terug en dus ook weer door de tunnel met het blauwe licht. prachtige film in het NatursenterMaar we gaan niet de nieuwe brug over (wel fotostop) want we gaan richting Eidfjord. Op het programma staat namelijk het (aangekondigde) bezoek aan Natursenter Hardangervidda. We krijgen hier een prachtige film te zien (Ivo Caprese geloof ik, dezelfde van een eveneens prachtige film over de Noordkaap) op een superscherm waarop het lijkt of je zelf meevliegt met de beelden. Jee waant je in de helikopter van waaruit de beelden worden gemaakt. Daarna is er nog een tentoonstelling over het ontstaan van de gletsjers – over de gesteentes – de flora en de fauna.

Heel interessant en heel mooi opgezet. Aan de overkant kunnen we koffie drinken. Het gebouwtje heeft gras op het dak als isolatie en wat geiten zorgen voor het laaghouden.

filmpje

Dan de bergen weer in en we krijgen een aantal tunnels waar de chauffeur zijn stuur Voringfossenin een positie houdt en we rijden een soort rondjes in de tunnel als een kurkentrekker om omhoog te klimmen. En dan staan we weer oog in oog met een hele grote waterval (we stoppen nog 1 keer voor een foto van een waterval): Voringfossen. Een van de grootste in de streek.

Dan is het een hele rit naar de lunchplek. Er ligt op de Hardangervidda nog veel sneeuw en er zijn vele gletsjermeren. even stoppen bij de sneeuw dus even voelen. we zijn trouwens niet de enige die stoppen. Verder is de chauffeur steeds naar even door de sneeuw lopen!!links aan het kijken naar de kant van de weg. als ik vraag wat zoek je roept hij ineens op dat moment: ik zoek een velg van mijn wiel. dat ben ik vorig jaar hier ergens verloren!! en op dat moment ziet hij het liggen op zo'n 5 meter van de rijbaan in het mos. Ik uitstappen dus en oprapen. Scheelt hem 3000 kronen voor een nieuwe. De velg heeft de hele winter onder sneeuw en ijs gelegen. Wat een toeval!

We stoppen in Geilo, een drukke plaats zowel voor de wintersport als voor de zomer. Veel winkeltjes en restaurantjes maar het overgrote deel van de groep haalt wat lekkers in de supermarkt.

Via de plaatsen Gol en Fla (even een korte stop bij het winkelcentrum) bereiken we uiteindelijk weer het hotel in Oslo waar we de eerste nacht hebben gelogeerd. Niet erg om daar terug te komen want het is een vrijwel nieuw en luxe hotel met een heerlijk buffet als avondeten. Inchecken dus weer en genieten van al het lekkers bij het buffet

Dag 12: Oslo -  vlucht naar Amsterdam

We hebben een late vlucht dus de meesten gaan nog een paar uur met de stadsbus naar Oslo. Die vertrekt vlak voor het hotel en gaat tot het centraal station. Operagebouw (lopen over het dak)  - stadhuis – waterkant – wat winkels kijken etc. etc.

En om half 4 is iedereen weer in het hotel en kort daarop komt de bus voorrijden voor de transfer naar het vliegveld. En dan moeten we weer  inchecken bij de KLM balie. Of eigenlijk bij een machine en daar begint de ellende want er zijn mensen die de koffer thuis niet konden bijboeken – ze zijn lid geworden van flying blue (bagage de helft goedkoper) en de korting blijkt zogenaamd net de week daarvoor te zijn afgeschaft. Belachelijk! Dit kan niet waar zijn. Ik kan praten als Brugman maar ik kan niet al te veel doen.

In een klein vliegtuig keren we terug naar Nederland. Het zit er weer op!! Ik heb genoten. Het was al weer een paar jaar geleden dat ik in Noorwegen was en een deel van het rondje was zelfs voor mij ook nieuw. Altijd heerlijk om ook zelf wat voor het eerst te zien. Ik ga zorgen dat ik deze reis volgend jaar weer kan maken.

Ik ben iets meer dan een week thuis en dan mag ik de reis Polen / Baltische Staten gaan begeleiden. Daar ben ik al heel lang niet meer geweest. Reuze zin in maar ook een beetje spannend

1. De Graaf:
    25 juli 2016
    Hartelijk bedankt voor je reisverhalen, foto's en video's.
    we hebben nog nooit een reisleidster gehad die dat heeft gedaan.
    Heel makkelijk, kan ik zo bij mijn foto's plakken.
  2. Tonny:
    25 juli 2016