15 Daagse Klassiek Spanje: dag 12

12 juni 2013 - Burgos, Spanje

12 juni 2013: Madrid – Segovia – Burgos

Vandaag gaan we weer verder naar het noorden. We zitten al aan de goede kant van Madrid om de bergen in te rijden. Op het programma staat namelijk dat we een bezoek gaan brengen aan La Granja de San Ildefonso (zomerpaleis van de koninklijke familie), aan Segovia en aan Burgos.

in de verte Valle de los caídosDat betekent dat we bij het hotel wegrijden in noordwestelijke richting naar Colmenar Viejo en dan zijn we snel bij de Sierra de Guadarrama. We gaan hier de Pas van Navacerrada oversteken = het skigebied van de Madrilenen. We klimmen naar 1800 m en maken een fotostop op de pas. In de verte zien we zelfs  het kruis van de Valle de Los Caídos: de basiliek waar o.a. generaal Franco ligt begraven en is bedoeld als Vallei voor alle gevallenen van de Burgeroorlog. Boven op de pas begint het autonome gebied Castilla-León, provincie Segovia.

Eerste stop is La Granja de san Ildefonso: het zomerpaleis van het Koninklijk huisen de tuinen zijn prachtig inclusief vele fonteinen met de mooie tuinen en de fonteinen. Maar de fonteinen spuiten maar 2 x per week: op woensdagmiddag en zaterdagmiddag. Wij gaan hier koffie drinken binnen het complex van tuinen – paleis en stad. Heerlijk weer dus we zitten op het terras.

Daarna is het maar een paar kilometer naar Segovia, de stad met het Romeinse aquaduct, de laatste gotische kathedraal en het Alcazar op de rotspunt. Het is warm en we lopen een stukje de stad in voor iedereen afhaakt om te gaan eten.

Dan een stuk binnendoor om op de A1 te komen naar Burgos. We zien heel veel ooievaarsnesten op elke toren en een groot aantal zien we gewoon in het gras op zoek naar eten. Burgos is lange tijd de hoofdstad van Spanje geweest en heeft een hele mooie gotische kathedraal. Het is een een van de vele koepels van de kathedraal van Burgosbelangrijke halteplaats voor de pelgrim op weg naar santiago de Compostela. Ook de nationale held van de reonquista (herovering van de christenen op de moren): El Cid, ligt in de kathedraal begraven.

Ook hier is het heel warm (de eerste warme dag van het jaar) en na een korte wandelling ga ik met de liefhebbers naar de kathedraal en een aantal gaan daarna nog naar het museum van de evolutie van de mens: geopend naar aanleiding van de opgravingen in Atapuerca waar menselijke resten en een bijl zijn gevonden van ongeveer 400.000 jaar oud. Zeer interessant en zeer de moeite waard.

Ons hotel ligt net buiten de stad, al op weg naar het noorden voor morgen. Lekker eten, mooie kamer en het koelt lekker af ’s avonds

Morgen eerst San Sebastián en dan naar Frankrijk