15 Daagse Klassiek Spanje: dag 11

11 juni 2013 - Madrid, Spanje

11 juni 2013: Madrid

Om 9 u vertrekken we vanuit het hotel naar de langste straat van Madrid: El Paseo de la Castellana (20e eeuw) wordt bij Columbusplein el Paso de Recoletos (19e eeuw) en daarna el paseo del Prado (18e eeuw) die eindigt bij het Atochastation.

de 4 wolkenkrabbers van MadridWe zitten in de ochtendfile maar er is genoeg te zien onderweg: de 4 wolkenkrabbers en de scheve torens (van de bank o.a. en veel in het nieuws) bij de Plaza de Castilla - de Nieuwe Ministeries Columbusplein met de Nationale bibliotheek – het voormalige postkantoor, nu van de gemeente en op het zelfde plein (met de Cibelesfontein) ook de Bank van Spanje.

Hier gaan we rechtsaf naar de Gran Via (bestaat net iets meer dan 100 jaar) met De Spaanse Banko.a. bioscopen en theaters. Aan het einde is Plaza de España met het monument van Cervantes met Don Quichot en Sancho Panza. Hier stoppen we natuurlijk even om een foto te maken en daarna rijden we naar de parkeergarage bij het Koninklijk Paleis en gaan we verder de hele dag te voet door het centrum tot aan de Puerta del Sol: het middelpunt van de stad van waaruit de nationale wegen vertrokken naar de uiteinden van het land (San Sebastian – Gerona – Valencia – Cádiz – Badajoz – La Coruña)

Tijd voor de lunch en de middag is voor musea of koninklijk paleis of gewoon door de stad wandelen en winkelen.

Bij het Pradomuseum staat later de bus weer op ons te wachten voor de rit naar het hotel. We zien nog het Retiropark en de Alcalapoort en als laatste maken we nog een stop bij de Plaza de Toros: Las ventas. De feesten van San Isidro zijn voorbij, die zijn de eerste helft van mei en de stierengevechten vinden elke dag plaats in de maand mei vanwege deze feesten.

Via de rondweg weer naar de N1 tot aan San Sebastian de los reyes en het hotel.

Een drankje voor het eten – aan tafel en dan houdt iedereen het voor gezien.

Morgen verder naar het noorden!