15 daagse Klasiek Spanje: dag 10

10 juni 2013 - Madrid, Spanje

10 juni 2013: Córdoba – Consuegra – Toledo – Madrid

We moeten vandaag 400 kilometer rijden tot aan de km. tegel 0 in Madrid maar we gaan met een omweggetje. Toledo staat eerst op het programma, de stad aan de Taag. De grens van Andalusië en Castilië wordt gevormd door een gebergte en we moeten daar een pas oversteken: Despeñaperros. Daar stoppen we ook om te tanken en koffie te drinken. Het is lekker terrasweer.

hier vocht Don Quichot tegen de windmolensWe zitten meteen in het wijngebied van de Valdepeñaswijnen en ook nog wat olijfbomen. Maar al gauw komen de reuzen van Don Quichot in ons zichtveld: de windmolens van Consuegra boven op de heuvel met de resten van een kasteel van de Tempeliers. We besluiten naar boven te rijden. Jaren terug heb ik dat ook gedaan dus ik wist dat het kon. Een prachtige rit naar boven met mooie in 1 molen zit de VVV, in een andere een winkel met streekproductenuitzichten. Elk jaar worden hier boven bij de molens de kampioenschappen saffraan plukken gehouden: de draadjes van de crocussen. Overal in de omgeving kun je dan ook de (peperdure) saffraan kopen.

Dan verder naar Toledo want het is lunchtijd: we krijgen honger. Eerst wat eten op Plaza Zocodover en dan wandelen door een deel van het historisch centrum. Een groot deel van de groep wil de kathedraal bezoeken, de rest kiest voor een terrasje en ik ga wat dwalen door straatjes waar de toeristen niet komener zijn nog straatjes zonder toeristen in Toledo

Voordat we door rijden naar Madrid moeten we wel eerst over de rondweg om van het uitzicht op Toledo te genieten. Dat deed El Greco al in de 17e eeuw.

Ons hotel voor de komende 2 nachten staat in San Sebastian de los Reyes: afslag 19 op de weg naar Burgos en midden in een moderne maar aangename woonwijk. Het hotel staat in een te smalle straat voor de bus en we moeten een stukje door een voetgangersstraat lopen. (als we vertrekken worden de koffers naar de bus gebracht!!!).

Op elke kamer staat een kopje en wat thee en koffie en er wordt warm water gebracht om een kopje thee of koffie te zetten. En ook nog eens een lekker tablet chocolade: wat een service. En voor het diner nog een welkomstdrankje: cava (Spaanse champagne) met citroenijs. Lekker!!

Morgen de hele dag Madrid bekijken !

En: vandaag is mijn dochter Sandra jarig! Gefeliciteerd nogmaals!!!