12 daagse rondreis in Noorwegen met Kras: Puur Natuur (11)

26 juni 2018 - Oslo, Noorwegen

Dag 11: Ulvik – Hardangervidda – Geilo – Oslo

morgenstond|: uitzicht om 06.45 uVanmorgen bij het opstaan was het water in het fjord een spiegel dus gauw een foto maken van de weerspiegeling in het water. Het ontbijt is weer overvloedig zoals altijd in Noorwegen en om 8 u rijden we weg. Er komen namelijk werkzaamheden in de tunnel waar wij doorheen moeten en bij tijd en wijle sluiten ze dan de tunnel af. Wij kunnen niet riskeren dat we veel oponthoud krijgen want we moeten vandaag een flink aantal kilometers rijden.

Eerst dus bij Ulvik een stukje door dezelfde tunnel als gisteren maar dan meteen denog een tunnel met afslag afslag Otta volgen en als we de tunnel uitrijden zitten we meteen op de Hardanger brug: de brug over het Eidfjord van 1380 m lang. En aan het einde van de brug is weer een tunnel en ook weer met rotonde voor de afslag richting Otta en voor Eidfjord.

Net na de tunnel kunnen we even op een parkeerterrein stoppen om een paar mooie foto’s te maken van de brug (en van de hele groep die allemaal dezelfde foto staat te maken.

Hardanger vidda museumIn Eidfjord gaan we het Hardanger vidda natuurmuseum bekijken met een prachtige film van Ivo Caprino over het leven en de natuur op dit grootste plateau van Europa (7500 km2) wat gemiddeld tussen de 900 en 1250 m hoogte ligt. In het gebouw is ook nog een mooie expositie over natuurverschijnselen – gesteentes – het dierenleven etc. aan de overkant van het gebouw natuurlijk en winkel maar wat fraai is: op het dak ligt gras en 2 geiten zorgen voor de begrazing ervan.

Via een aantal tunnels komen we bij de volgende stop: de Voringfossen die we goed kunnen zien vanaf een plateau voor een hotel. Maar dat weet iedereen dus is Voringfossenhet er druk met auto's en bussen. Ze zijn er zelfs een heel nieuw parkeerterrein aan het aanleggen voor de steeds groeiende stroom bezoekers.

Dan gaan we een hele tijd rijden over de Hardangervidda en hier en daar stoppen we bij mooie plekjes: sneeuw op de achtergrond – bergmeren en eindelijk zie ik de plek waar we vorig jaar ook nog in de sneeuw konden staan. Ik had ze namelijk beloofd dat we nog sneeuwballen zouden kunnen gooien. De sneeuw is meer ijs geworden maar het voelt toch raar om met een zon en warm weer midden in de zomer je voeten op de sneeuw te zelfs ik waag een pogingkunnen zetten. Tijd ook voor een groepsfoto vandaag.

Lunchen doen we in Geilo: op 800 m hoogte ligt dit stadje waar men in de winter naar toe komt om te skiën en in de zomer om te wandelen. Heerlijk weer is het geworden en de temperatuur loopt zelfs op tot tegen de 30 graden

Nog een korte middagstop en dan bereiken we tegen 6 uur het Thon hotel in Vettre aan het Oslofjord. De laatste overnachting alweer op deze reis.

Morgen nog een bezoek aan Vigelandpark en het centrum van Oslo en om 5 uur is de vlucht terug naar Nederland.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Paula de Bruin:
    1 juli 2018
    Bedankt Tonny voor je mooie verslag
  2. M Odijk:
    2 juli 2018
    Mooie reis!! Leuk je verslagen te lezen.