12 daagse rondreis in Noorwegen met Kras: Puur Natuur (12)

27 juni 2018 - Waalwijk, Nederland

Dag 12: Oslo – vlucht naar Amsterdam

vele beelden over menselijke taferelenVandaag de laatste dag alweer van de reis. Onze vlucht vertrekt pas om 5 uur vanmiddag dus we hebben nog tijd om wat te doen. Het Vigelandpark staat ook nog op het programma voor vandaag.

Dus vertrekken we na een uitgebreid ontbijt om 9 uur richting de stad. In het Frognerpark (24 uur van de dag open) is een openluchttentoonstelling van ongeveer 150 beelden van Gustav Vigeland (1869 – 1943) De kunstenaar zelf heeft adviezen gegeven voor de plaatsing van de beelden en pas na zijn dood is het voltooid

De beelden gaan over alle levensfasen  en zijn zeer realistisch uitgebeeld. De smeedijzeren poort van de hoofdingang is ook van zijn hand. De eerste beelden zijnhet boze jongetje waar iedereen mee op de foto wil de fasen uit de jeugd en op de brug staat o.a. het beroemd geworden “boze jongetje”. Verder o.a. een grote fontein met beeldengroepen van mensen en bomen. Op het platform staat de Monoliet: 17 m hoog en met 121 ineen gestrengelde figuren met eromheen weer andere beelden. Aan het einde van het wandelpad is het levenswiel.

De meesten uit de groep hebben (meer dan) genoeg tijd om te beelden te bewonderen en te fotograferen. Slechts een enkeling had graag 15 min. meer tijd gehad. Hiervandaan gaan we weer de stad in maar er zijn zoveel straten open gebroken dat het moeilijk is om weer terug in het centrum te komen.

Nationaal theater met de regenboogvlag: Gay prideUiteindelijk komen we, na wat omrijden, weer vlak bij het stadhuis. We hebben nog wat tijd voor koffie – winkelen – slenteren -  kathedraalbezoek en lunch en om 2 uur staat de bus weer gereed voor de rit naar het vliegveld. In de stad wordt alles in gereedheid gebracht voor de Gay Pride week. Regenboogvlaggen hangen op het balkon van het Nationaal theater en voor het stadhuis wappert ook de vlag. de volgende groep die a.s. zaterdag vertrekt zal de parade kunnen zien in het centrum.

Inchecken bij de balie is niet mogelijk voor mensen met een paspoort dus ik probeer iedereen even te helpen aan een instapkaart zodat ze in de rij kunnen bij de drop off bagage. Mensen met alleen een identiteitskaart moeten sowieso in de rijnaar huis!!!! bij de drop off en incheckbalie. 1 echtpaar moest de koffer nog betalen maar dat  gaf nog even de nodige problemen. Niet zozeer het betalen maar het verkrijgen van een bewijs van betaling heeft nog al wat voeten in aarde. Uiteindelijk is dat ook opgelost en zijn we nog op tijd bij de gate. Zonder vertraging komen we op Schiphol aan en zelfs de koffers komen snel op d band. Heerlijk weer  naar huis na een prachtige reis van 12 dagen door een deel van Noorwegen!!! Helaas voor mij maar 1 keer dit jaar om te begeleiden.

Nu een tijdje thuis (helaas) want een toegezegde reis ging niet door vanwege te weinig deelname. Dus gekeken op de lastminute pagina en bij Kras zelfs een reisje van 5 dagen gevonden naar Menorca. Daar gaan we 4 juli naar toe om te relaxen en wat te toeren over het eiland.

Volgende reizen die ik mag begeleiden:

Verrassend Polen op 18 juli – Baltische staten en St. Petersburg op 26 juli – 5 dagen Stockholm met singles op 9 augustus – 6 dagen Krakau en omgeving met singles op 26 augustus – 8 dagen Baskenland en Rioja op 8 september en op 27 september 8 dagen Andalusië.

Polen heb ik al bezocht in mei behalve de stad Krakau met Auschwitz. Daar zal vast een blog over komen. Het wordt nu even stil op de site!