12 daagse rondreis in Noorwegen met Kras: Puur Natuur (10)

25 juni 2018 - Ulvik, Noorwegen

Dag 10: Bergen - Steindalsfossen – Ulvik

Bryggen, BergenVanochtend brengen we een bezoek aan de stad Bergen, de hoofdstad van West-Noorwegen, die ligt op 7 heuvels. De stad is gesticht in de 11e eeuw maar toen was er al handel in dit gebied. De zeevarende Vikingen deden vaak de stad aan. In de middeleeuwen was het een Hanzestad onder Duitse invloed tot 1500 maar de buitenlandse invloed is nog tot in de 18e eeuw voelbaar.

Uit de Hanzetijd zijn de koopmanshuizen overgebleven aan de vroegere handelskade: Bryggen (vroeger Tyske Bryggen = Duitse kade) deze huizen waren steegjes tussen de huizen lopen heel ver dooraltijd van hout dus het mag duidelijk zijn dat er vaak brand is geweest. (de laatste was in 1916). De handelsstad was altijd gericht op zee want over land was de stad moeilijk bereikbaar.

We zijn de hele ochtend in Bergen maar het is zwaar bewolkt. De heuvel Floyen is niet eens te zien dus het is jammer dat we niet met de kabeltrein naar het uitkijkpunt kunnen op 600 m hoogte.

We maken met de bus een ritje langs het Centraal Station – de Grieghal (concertgebouw) – het park met fontein – de vismarkt (Torget) – Bryggen – de vesting en dan aan de achterkant van Bryggen de oudste kerk van Bergen: Mariakerk.

Torget: de markt met o.a. worst van walvisvleesVlak voor de ingang van de kabeltrein is een plekje war de bussen mogen stoppen om ons uit te laten stappen en dan is er vrije tijd. Slenteren door de steegjes tussen de huizen van Bryggen – winkelen – de vismarkt (niet alleen vis maar ook worst en fruit) – het aquarium etc. helaas is er geen uitzicht vanaf de heuvel dus de kabeltrein nemen is geldverspilling.

Na de middag gaan we richting de Hardanger maar niet  voordat we gestopt zijn bij steindalsfosseneen grote waterval vlak voor een tunnel en even later bij de Steinsdalfossen. Het is ondertussen heerlijk weer geworden. De waterval komt van zo’n hoogte dat er een wandelpad naar toe is gemaakt en je kunt er zelfs onderdoor lopen.

Na de bewolking en de  miezerregen van vanochtend  is het heerlijk om even in het zonnetje te zitten en een ijsje te eten. Langzaamaan komen we in het zicht van het Hardangerfjord en natuurlijk stoppen we weer even voor een korte pauze en fotostop. Vlak voor aankomst in het hotel moeten we eerst nog door een lange tunnel met in de tunnel een rotonde met een afslag naar Ulvik. Even een extra rondje op de rotonde natuurlijk.

om half 11 schijnt de zon nogOns hotel in Ulvik waar we vanavond mogen slapen ligt prachtig aan het einde van een fjord. Vanaf het terras hebben we een prachtig uitzicht over het water. ’s Avonds laat schijnt de zon nog en is er zelfs de volle maan te zien.

Morgen de rit over de Hardangervidda en naar Oslo voor de laatste overnachting