12 daagse reis Noorwegen: Puur Natuur (Kras) 10

7 juli 2016 - Bergen, Noorwegen

Dag 9: Vossestrand – Tvinnefoss – Voss – Myrdal – Flam – Gudvangen – Bergen

Tvinnefoss, op weg naar VossVandaag een mooie afwisselende dag. Bus – trein – trein – boot – bus. Na een heerlijk ontbijt vertrekken we richting Voss maar onderweg stoppen we nog even bij een hele mooie waterval: Tvinnefoss. Een hoge en brede bij een camping en vlak langs de weg. Er is een bus met Engelsprekende jongeren gestopt die  genieten van een bad in de waterval, hoewel het er met linten is afgesloten.

We zijn op tijd in Voss om nog even rond te lopen voordat de 1e trein het perron de trein is op tijdopkomt. Het is de trein die gaat van Bergen naar Oslo en wij rijden een stukje mee tot Myrdal. Daar stappen we namelijk over op de Flambane. Die brengt ons door een mooi landschap en vele tunnels naar Flam. De spoorlijn is een staaltje vakwerk van begin 20e eeuw en de weg naar het stadje is pas een pas een paar tientallen jaren klaar. Hierdoor was de stad eindelijk ook over de weg bereikbaar. De trein stopt bij een mooie waterval waar muziek is te horen bij de fotostop en er staat zelfs een dame te bij de waterval muziek en dansdansen op de heuvel naast de waterval. Het is druk in de trein want de excursie die wij vandaag doen wordt ook veel geboekt door mensen die per cruiseboot naar Bergen zijn gekomen. Dat heet dan Noorwegen in een notendop.

Na de lunch in Flam vertrekken we met een boot naar Gudvangen. We varen door een mooi fjord en we zijn weer als eersten op de boot om een goed plekje te zoeken buiten op het achterdek. De boot stopt een aantal keren bij mini-dorpjes langs het water. Het wordt voor mij een beetje te koud en ik ga een tijdje binnen zitten. Op het laatst vallen er zelfs een we zijn al weer op wegpaar druppels.

In Gudvangen staan tientallen bussen weer klaar om de mensen verder te brengen

Wij gaan op weg naar Bergen en hoe typisch, het begint te regenen. Hoe kan het ook anders. Het is niet al te ver maar in Noorwegen op de snelweg kom je niet echt snel vooruit. Je moet rekenen op 50 – 60 km per uur verder komen. We gaan door ontelbare tunnels, korte en lange voor we aankomen in een buitenwijk van bergen, vlakbij het vliegveld.

De kamers zijn uitstekend -  het eten is heerlijk en in de avond hebben we nog een voetbalwedstrijd ook. We hoeven ons niet te vervelen!!

filmpje