12 daagse reis Noorwegen: Puur Natuur (Kras) 11

8 juli 2016 - Bergen, Noorwegen

Dag 10: Bergen – Kinsarvic

prachtig uitzicht op de stadWe gaan vandaag op tijd weg want we willen gaan genieten van de stad Bergen Dus om half 9 alle koffers in de bus en al heel snel rijden we in het centrum van de Hanzestad Bergen

De stad was altijd gericht op zee. Een havenstad die lang zeer geïsoleerd lag. Was wel per spoor te bereiken maar heel slecht over de weg. Als Hanzestad waren er veel Duitse kooplieden à Tyskerbrygge  = Duitse kade. Door Lubeck en Rostock was de stad uitgekozen als noordelijkste  buitenpost.

We rijden even door het centrum: Langs het treinstation – Grieghal – Torget (de markt) – de Bryggen – de vesting – de Mariakerk en bij de kabeltrein stappen we uit:

Floybane: in een paar minuten gaan we 300 m omhoog. Er staat een flinke rij te we nemen de kaabeltrein weer naar benedenwachten (er zijn cruiseboten) maar binnen een half uur staan we boven te genieten van het prachtige uitzicht. Boven is een restaurant uit 1925 en er beginnen wandelroutes. Uitzicht op eilandjes en heuvels. De hoogste heuvel is Ulriken = 600 m hoog. = Floyen = 1 van de 7 heuvels.  Vaak is er bewolking en zie je niks maar wij hebben een prachtig uitzicht over de stad

De oude Hanzekade: bryggen: is een stap terug in de tijd. Hier waren de kantoren van de hanzeaten met eet en drink festijnen om Noorse nieuwkomers te ontgroenen in bizarre rituelen: mores leren!!!! Testen doen om mee te mogen doen – zuipen.

Bryggen: de panden van de koopliedenDe huizen aan de kade lijken daar te stoppen maar ze lopen nog helemaal door aan de achterkant. Alles is dicht op elkaar gebouwd en dus vatbaar voor brand. De grootste brand was in 1702 en de meeste gebouwen zijn dus van na die tijd. In 1955 nog een brand en dat deel is nooit meer opgebouwd. Er kwam een SAShotel en alles wat ze archeologisch onder de grond hebben gevonden bevindt zich in het museum. Nu in de houten panden kunstenaars – kleine zelfstandigen – winkeltjes – horeca en het hanzemuseum:  de oude finnegard = een van de best bewaarde huizen aan de Brygge. Interieur uit de 18e eeuw – in de kelder lagen altijd de goederen – begane grond is woning en werken – boven voor de bedienden

Achter de huizen ligt de Mariakerk  het oudste bouwwerk van Bergen: begin 12e hoofdaltaareeuw – romaanse stijl (anglo-normandisch) net als in Trondheim en Stavanger. Uitgebreid in de 13e eeuw in gotische stijl – barokke preekstoel – hoorde eeuwenlang bij de Hanze en tot 1868 werd hier gepreekt in het Duits

en dan de Torget: het gezelligste plekje van de stad – de markt aan de binnenhaven. Hier is de vismarkt – hier vertrekken de veerboten – hier komen de winkelstraten samen. Naast vis ook bloemen – fruit – groente. Ook worst walvisvlees!!! Aan de overkant de VVV in het vroegere beursgebouw

en het water blijft maar stromenwe vermaken ons prima maar op het laatst begint het te regenen: hoe kan het ook anders. Na de lunch vertrekken we richting het oosten. Natuurlijk komen we weer langs watervallen maar we stoppen bij de Steindalfossen. Die waterval hangt over een rots en men heeft een pad aangelegd waardoor je achter de waterval kunt lopen!

Dan nog een flink aantal kilometers op een smalle weg langs het water. Af en toe tunnel met blauw licht in de rotondemoeilijk te zien of er tegenliggers komen en soms is het te sml om te passeren. Ze zijn dan ook bezig met nieuwe tunnels en een van de nieuwe tunnels die al klaar zijn nemen wij richting ons hotel in Kinsarvis.: een tunnel van meer dan 7 km lang met een verlicht rotonde in de tunnel. Verlicht met blauws licht: camera in de aanslag en we nemen een extra rondje . als we de tunnel uitkomen rijden we meteen over een nieuwe brug. Ferry is hier niet meer nodig.

Onze eindbestemming, Kinsarvic ligt weer aan een fjord. Kerk en kerhof tegenover.

Morgen de laatste rit terug naar Oslo

filmpje