12 daagse reis Noorwegen: Puur Natuur (Kras) 9

6 juli 2016 - Voss, Noorwegen

Dag 8: Elveseter – Sognefjell – Skjolden – Sogndal – Vossestrand

Hoogste punt van de weg: 1434 m. SognefjellswegWe gaan vandaag rijden over de hoogste bergweg van Noord-Europa: de Sognefjellsweg die loopt van Lom naar Gaupne.  De weg heeft nummer RV55 en is in de winter maanden afgesloten voor verkeer wat over de top moet.  We rijden langs de gebergten Jotunheimen (land van de reuzen) – Hurrungane – Breheimen en we zien vele bergtoppen. Op het hoogste punt, bij Falkestein, stoppen we voor een foto en daar zijn ze nog altijd op de gletsjer aan het skiën. Een mooi gezicht als je bedenkt dat het juli is en het ’s avonds bijna niet donker wordt.  We houden verschillende stops onderweg en zijn ze zijn er zelfs aan het skiënwat laat dus vandaag voor de koffiestop in Skjolden. Dat plaatsje ligt trouwens wel erg mooi aan het einde van een fjord en langs het water drinken we dan ook koffie in een lokaal waar eveneens de VVV is. Kunnen we gelijk wat info meenemen, ook al voor de stad Bergen

Verder naar Sogndal voor de lunch. We zitten hier in aardbeienland en ik haal dus maar meteen een pondje zomerkoninkjes in de supermarkt voor bij mijn lunch.

en we nemen weer een ferry: Hella - VangsnesIn Hella gaan we weer met de ferry naar de overkant: Vangsness en als we het stadje Vik voorbij zijn houden we nog even halt op een plaats waar we Vik vanuit de hoogte kunnen zien liggen.

En dan rijden we weer over een pracht stuk bergweg met vele meren. Zal wel ijskoud water zijn. Het verbaast ons trouwens dat er heel veel Nederlanders onderweg zijn in Noorwegen, zowel met luxe auto’s als met campers en caravans.

Op 1040 m hoogte bij een tunnel houden we nog even halt voor een foto maar het is zeer bewolkt en we zitten zelf bijna in de wolken / mist maar later bij een gletsjermeer hebben we meer zicht op de omgeving.

Daarna dalen we langzaam af en komen we in de buurt van Vossestrand waar ons en weer een mooie watervalhotel ligt voor vannacht. Maar eerst nog maar eens een waterval, een hele mooie en lange deze keer en waar wij stoppen liggen een aantal schapen te wachten op een beetje vertier. Ze komen met zijn allen overeind als we uitstappen en een paar willen zelfs mee in de bus. Gaat helaas niet door!

de schapen weten dat hier mensen stoppen voor een fotoIn Vossestrand rijdt onze chauffeur naar een mooi uitziend hotel, helemaal van hout, bij een aantal skipistes maar we zijn verkeerd. We moeten 300 m terug en dan blijken we in een super-de-luxe hotel te mogen slapen. Net nieuw en met veel bling bling. Lekker eten hoewel een groep Zuid-Koreanen zich tussen ons door probeert te wringen om hun borden helemaal vol te scheppen! Op je beurt wachten, mensen, wij staan ook gewoon te wachten tot we aan de beurt zijn. En wij zijn ook niet gewend om te eten met onze jas aan – pet op – rugzak op de rug – en we doen ook ons toetje niet op hetzelfde bord als waar we de salade- vlees – rijst etc. op hebben liggen. Buffet betekent namelijk dat je terug mag komen om nog iets op je bord te scheppen als je nog wat lust (als je tenminste je bord hebt leeg gegeten.

Na het eten is het weer tijd voor voetbal

filmpje van de sognefjellsweg

1. Bert & Annemarie:
    18 juli 2016
    Leuk om nu jouw beschrijving en beelden van de Noorwegenreis te zien; meest plaatsen waar we heel lang geleden ook geweest zijn. Mooi hoor! Bedankt en groeten.