12 daagse reis Noorwegen: Puur Natuur (Kras) 8

6 juli 2016 - Lom, Noorwegen

Hotel Elveseter, Boverdalen

Ieder boek over Noorwegen vermeldt dit hotel en wij mogen er logeren. Het is een oude herenboerderij uit de 17e eeuw zoals ze voorkwamen in het dal hier. Het is een van de merkwaardigste hotels ook. Gebouwd in 1640 op 640 m hoogte op de Elveseter, vroeger een grote Herenboerderij (17e eeuw)Sognefjellsweg. De familie Elveseter heeft het hotel al 5 generaties in bezit. De boerderij is langzaam veranderd in een hotel maar de gebouwen bleven intact. Door de droge berglucht zijn de houten gebouwen blijven staan. De eerste bezoekers kwamen hier rond 1880 maar het kwam pas goed op gang toen in 1938 de weg  door de Sognefjell werd geopend. In de winter is deze weg namelijk vaak en lang afgesloten en het hotel is daarom alleen in de zomermaanden open. Als de winter aanbreekt wordt alles opgeruimd – gaan de deuren op slot – de familie gaat naar hun huis in Lillehammer.

Ik heb de mensen al voorbereid op de slaapkamers in het hotel. Sommigen zullen het is binnen haast een museumin een (te) klein kamertje slapen, anderen krijgen een kamer met een mooi, oud ledikant.

Gelukkig weet ik nooit welke kamers waar liggen en ik heb geen invloed op de kamerindeling, hooguit als ik samen-reizenden een beetje dicht in de buurt van elkaar wil houden

Maar de ligging is prachtig – ik heb een mooi uitzicht vanuit mijn (piepkleine) kamer zonder t.v. (maar wie heeft die nodig met zo’n uitzicht en het wordt niet donker) – het hoofdgebouw lijkt op een museum. Van heinde en verre hebben ze meubels en gebruiksvoorwerpen verzameld en in het grote gebouw neergezet. Er zijn vele zitjes gemaakt waar je kunt relaxen. Het eten is heerlijk (grote terrine soep wordt op tafel gezet – zalm – toetje) en na het eten loopt iedereen door het gebouw foto’s te op de zuil de Noorse geschiedenismaken van alle ruimtes. Buiten staat ook nog een grote obelisk, gemaakt in de jaren voor de oorlog door Rasmussen over de Noorse geschiedenis. Door zijn sympathie voor de Duitsers is de obelisk nooit geplaatst voor het regeringsgebouw in Noorwegen. De familie heeft het kunnen aankopen en hier neergezet omdat men vond dat het kunstwerk niet verloren mocht gaan.

Uiteindelijk heeft (bijna) iedereen het naar zijn zin gehad.

Morgen de hoogste bergweg van Noord-Europa