12 daagse reis Noorwegen: Puur Natuur (Kras) 7

5 juli 2016 - Geirangerfjord, Noorwegen

Dag 7: Geirangerfjord en Lom

Vandaag vertrekken we al voor 8 uur dus vroeg op en ontbijten. We moeten namelijk een redelijk vroege ferry halen in Magerholm om naar de overkant in Sykkylen te komen. We hebben namelijk straks nog een boot te halen en een er komt een bredere tunnel voor Hellesyltlatere ferry is te laat voor ons. We kunnen bij aankomst meteen de ferry oprijden want hij is te laat weg en wij hebben dus de vroegere boot. Geeft ons in Hellesylt de tijd om een koffiepauze te houden.

We moeten door een paar tunnels en voor de laatste tunnel bij Hellesylt maken we een fotostop. We zien echter niks door de dichte mist maar de chauffeur stopt gewoon. Er zijn trouwens ook mensen die gebruik willen maken van de toiletten.Bij deze plek heb je een prachtig zicht op het begin van de Geirangerfjord maar wij zien helemaal niks totdat iemand roept: kijk daar beneden vaart een boot!!! De mist Geirangerfjord, in enkele minuten klaart het op!!trekt namelijk langzaam op en we krijgen prachtige plaatsjes van de optrekkende mist.

In Hellesylt dus even tijd voor koffie en het bewonderen van de waterval en dan aansluiten in de rij voor de boottocht over het Geirangerfjord. Ik heb mijn voucher in de hand – de groep is compleet en we kunnen als bijna eersten de boot op om een goed plekje te zoeken op het bovendek. Het is namelijk prachtig weer geworden. Er komt tijdens de tocht geregeld info over wat we aan beide kante zien: verlaten boerderijen, zelfs op enge hoogtes – watervallen etc.

we naderen GeirangerIn Geiranger liggen een aantal cruiseboten en het is er dus druk. Hier hebben we tijd voor de lunch voordat we weer de bergen in gaan rijden. Op een mooie plek houden we halt voor zicht op het fjord (tijd voor een groepsfoto) en na een poosje rijden we weer langs de sneeuw. Uitstappen – sneeuwballen gooien en weer verder.

We hebben namelijk nog de hele oude staafkerk van Lom te bezoeken. We zijn een een van de oudste staafkerken van Noorwegen: Lombeetje te vroeg voor onze afspraak (de kerk was de hele dag dicht vanwege een begrafenis) en er zou nog een Franse groep voor ons zijn. Die komt echter niet opdagen dus wij kunnen eerst. We krijgen uitleg in het Engels – ik mag vertalen en we komen alles te weten over de H. Olav die hier zou zijn geweest – over een liefdesgeschiedenis van 2 mannen die strijden om 1 vrouw – gevangenen die achter in de kerk ook de dienst bij mogen wonen naast een agent etc. etc. Mooie bijzondere kerk en we maken dan ook vele foto’s.

Het is daarna nog maar een klein stukje naar ons hele speciale hotel Elveseter in Boverdalen. Dat wordt een apart blogje!

hier staat een  filmpje!