12 daagse reis Noorwegen: Puur Natuur (Kras) 6

4 juli 2016 - Ålesund, Noorwegen

Dag 6: vrije dag in Alesund

Een vrije dag vandaag (de chauffeur heeft een verplichte vrije dag, rijtijdenbesluit) dus op ons gemakkie wakker worden en rustig ontbijten en dan de straat op.

heerlijk wonen aan het waterDe stad heeft de grootste vissershaven (haring – klipvis – vroeger levertraan) van Noorwegen en is gebouwd op een schiereiland: Yksnoya (= stadsdeel Spjelkavik) en op een aantal andere eilanden à langgerekt stratenplan en vele bruggen. De rafelige kust is hier duizenden kilometers lang. Ruim 10 % van de bevolking woont in dit gebied op een eiland. 37.000 inw. en 26.000 daarvan wonen in Alesund zelf =  de drie eilanden Norvoya – Aspoya – Heissa. De stad heeft de invloed van de Warme Golfstroom en is gesticht in 1848 en toen gebouwd van hout – hoogwaardig timmerhout maar vaak stadsbranden. In 50 jaar tijd groeide de bevolking van 1200 naar 11.000 inwoners

De stad is in 1904 bijna in zijn geheel afgebrand maar snel herbouwd door o.a. de herdenking aan o.a. de brand van vroegerhulp van keizer Wilhelm II. Daarom is de stijl dan ook een sobere variant van de Jugendstil. Veel is echter al weer verbouwd. Zo’n grote brand dat een Noors gezegde luidt: Zoiets heb ik niet meer gehoord sinds Alesund is afgebrand.

De brand was in de nacht van 22 op 23 januari en de oorzaak was een omgevallen petroleumlamp. Er volgde een brand die 16 u duurde in de houten stad en de wind hielp mee. 10.000 mensen waren dakloos. Keizer Wilhelm was een Noorwegen liefhebber en hij stuurde meteen 4 schepen met voorraden eten – medicijnen en bouwmateriaal (als inauguratiegeschenk van de keizer kwam er een glas-in-loodraam in de puntgevel van de kerk). Later stuurt hij ook  bouwvakkers en architecten. Er kwam meer hulp uit Europa en vele donaties en de stad was weer opgebouwd in 1907 met veel Jugenstil / art nouveau waardoor de stad nu een attractie is geworden  als Jugendstilhoofdstad

de jugendstil apotheek, nu museumJugendstil = stroming 1880 – 1914 = reactie op het impressionisme = ongeveer hetzelfde als Art nouveau = Frans. Deze naam komt van het Duitse blad: Die Jugend.

Ik zie al vele gasten op straat lopen, een aantal gaan op weg naar boven, naar het uitkijkpunt Aksla. Gisteren hadden we daar regen maar het is vandaag droog. Ik ga eerst naar de VVV. Daar hebben ze plattegronden van de stad en van de streek (meenemen en uitdelen) en een boekje in het Nederlands over alle jugendstilpanden en andere bezienswaardigheden.

Ik loop dus vele panden te bekijken en kom dan via een bruggetje bij de Jugendstil het smalste huisapotheek. In het mooie pand is het museum ingericht met een film over de brand – meubels – tekeningen etc.

Verder is het leuk dwalen door de straatjes – af en toe wat drinken – even wat werken op mijn kamer – sommigen gaan zwemmen in het hotel etc. etc. en ’s avonds na het eten kunnen we weer voetbal kijken op t.v

Tot in de jaren ’50 was het nog een echt vissersdorp en het centrum voor de productie van klipvis maar met de veranderingen in de visindustrie veranderde de stad mee: verwerken en kweken van vis. Pakhuizen werden kantoren of restaurants. Lokale specialiteiten o.a. bacalao (Portugees) van klipvis of brennsnute = stoofschotel aardappelen en vlees. In de buurt veel scholen kabeljauw

morgen weer een stukje rijden