12 daagse reis Noorwegen: Puur Natuur (Kras) 5

3 juli 2016 - Ålesund, Noorwegen

Dag 5: Molde – Andelsnes – Trollstigen – Adelsund

al weer een mooi ontwerp brug: op weg naar SolsnesWe gaan weer op weg naar een ferry-overtocht na eerst nog een mooie brug te hebben gepasseerd! (fotostop) Deze keer van Solsnes naar Afarnes. We zijn een beetje vroeg en we zien de vorige net weg varen. Niet getreurd, elk halfuur gaat er een boot en er komen Nederlandse motorrijders aan waar we even gezellig mee kletsen. Het is mooi weer dus we gaan te voet de ferry op. Dan richting Andelsnes. We rijden langs het water in het Romsdal en het is net een spiegel> de bergen worden er in weerspiegeld. Even een koffiestop in de buurt van Andelsnes en dan gaan we  ons klaar maken voor de tocht langs de haarspeldbochten van de: Trollstigveien: het trollenpad / de trollenladder

Het is de bekendste bergweg van Noorwegen en het mooist vanaf het noorden naar wat een haarspeldbochtenbeneden.(wat wij doen) Het is het benedendal van de Rauma rivier. Stijging is 8 % en niet goed voor caravans!! Het wegdek wordt steeds slechter maar het uitzicht is geweldig! Er zijn toppen van: Dronning: 1568 m = koningin / Kong: 1593 = koning / Bispe: 1475 = bisschop

Aan de oostkant het massief van Trolltindane en op het hoogste punt = 850 meter een platform voor uitzicht. Ik kan een aantal keren een filmpje maken (komt op het blog) en de weg lijkt heel smal maar 2 bussen kunnen elkaar net passeren als en op de top een platform als uitkijkpuntdenken de gasten soms van niet. Het is een spectaculaire rit naar boven met vele haarspeldbochten en niet iedereen zit ontspannen in de bus!!!. We zien een aantal keren al het platform helemaal boven en daar stoppen wij ook voor de lunch. Ik eet een heerlijk bordje vissoep met een boterham en dan op weg naar de 2 uitkijkpunten op de top. Adembenemend mooi en we zitten vlakbij de sneeuw. We hebben dan ook genoeg tijd om te kijken en rond te lopen. filmpje

Als we weer wegrijden richting Norddalsfjord komen we meer sneeuw tegen kloof en waterval Gudbrandsjuvet(fotostop) en ook houden we halt bij de Gudbrandsjuv: een kloof tijdens de afdaling. Ooit zou iemand met de naam Gudbrand hier in het 25 m diepe ravijn zijn gesprongen. Het is een mooi plekje met een bruggetje en een pas om de kloof goed te kunnen zien

Onze eindbestemming voor vandaag is Alesund. Maar voor we naar het hotel rijden klimmen we eerst de heuvel op (met de bus) naar Aksla voor een mooi uitzicht over de stad. Helaas regent het als we er zijn maar een enkele foto is gelukt. Morgen, met mooi weer zullen velen de wandeling omhoog doen

Alesund vanaf Aksla, helaas in de regenAlesund is de grootste vissershaven van Noorwegen en bijna helemaal afgebrand in 1904. Met behulp van o.a. keizer Wilhelm werd de stad in Jugendstil weer opgebouwd. Maar daarover meer in het volgende blog. De chauffeur heeft namelijk zijn verplichte vrije dag (rijtijdenbesluit) en wij hebben een dag vrij.!!

1. Corrie:
    12 juli 2016
    Hoi, heel herkenbaar,mooi Tonny.
    Wij nu voor 1 nacht in Fauske.morgen naar Bognes en overvaren naar de lofoten.
    Groet