12 daagse reis Noorwegen: Puur Natuur (Kras) 4

2 juli 2016 - Molde, Noorwegen

Dag 4: Trondheim – Hurtigruten – Kristiansund – Molde

Trondheim, we vertrekken met de Hurtigruten naar het zuidenOp tijd ontbijten want we hebben een boot te halen. We gaan vandaag met bijna de hele groep (er is helaas 1 persoon ziek en hij gaat met echtgenote met de bus mee) een tocht maken met de Hurtigruten, de vroegere postboot langs de Noorse kust. Je kunt een 11 daagse reis maken van Bergen tot Kirkeness aan de noordkust of je doet een traject. De bootdienst legt op vele plaatsen aan want van vroeger uit was dit de levensader en de verbinding met het land. Alles moest worden aangevoerd over zee. Nu zeer toeristisch maar wel heerlijk varen. Wij zitten op de Mitnatsol en als we weg varen is het heerlijk weer. wat een heerlijk weerOnderweg een beetje regen maar al snel klaart het op. Op het bovendek krijgen we zelfs een lesje in zalm fileren en daarna proeven van zalm, op 3 manieren gemarineerd! Smullen!!

Om half 5 komen we aan in Kristiansund. Het stadje ligt verspreid over een paar eilanden. De bus staat voor en we gaan op weg naar de Atlantic road (atlanterhavsveien): De mooiste autorit ter wereld!! Vanaf Kristiansund even een tunnel door en dan 20 min. rijden richting Averoy en Karvag waar de het filmpje van de rit komt nogAtlanticweg begint. Voor velen de mooiste weg van de wereld en voor Noorwegen het beste bouwwerk van de eeuw, uitgekozen door de inwoners van Noorwegen.

8274 m lang en de weg was klaar in 1989. Het is een slang van 8 bruggen tussen de eilanden door en over de eilanden heen met elkaar verbonden. Ze zijn verankert in het gesteente van de kust. Het is de weg nr. 64 over de delen Nordmore – More – Romsdal en de atlantic road loopt van Vevang in Eide naar Karvag in Averoy

De weg hoort bij de Nationale toeristische routes en de gehele lengte tussen Bud in de beroemde  kromme" brug ligt voor onshet westen en Kristiansund in het oosten is een belevenis van kust – cultuur en geschiedenis. Soms is de zee spiegelglad en schijnt de zon – dan weer noordwestenwind en golven. Er overheen rijden is een belevenis voor het leven!!!!

Tot 7 juli 1989 was hier alleen een ferry tussen Orjavik en Tovik. Alles bij elkaar zijn het 8 bruggen:  De Storseisundet brug rijst omhoog  boven de platte eilandjes om  de schepen door te laten gaan naar Averoy en Eide. Steil aan elke kant draait de Atlantic roadde brug naar het volgende eiland en de Hulvagen brug, die  rijst op boven de oceaan. De golven beuken hier als de storm het hoogst is maar bij mooi weer is het hier goed toeven. Hier kan zelfs af en toe een vis tegen je voorruit komen of een grote vogel vliegt op iets af wat op de weg ligt

Oorspronkelijk was hier een spoorlijn gepland al in de beginjaren 1900 maar dat plan ging voorgoed van de baan in 1935. De plannen voor de weg begonnen al in de jaren ’70 maar de aanleg begon pas op 1 aug. 1983. Het is de 8e toeristische attractie in Noorwegen geworden: meer dan 300.000 bezoekers. De kosten waren 122 miljoen kronen (prijs van de kroon van 1989) en was deels gefinancierd door tol. Vanaf juni 1999 is de weg tolvrij

We hebben natuurlijk een aantal stops voor de foto en als we bij de Storseisundet brug zijn kunnen we een rondje lopen langs het water om de brug op verschillende plaatsen te kunnen fotograferen. Als we er op rijden zet ik mijn telefoon op filmen (komt bij dit blog!). Prachtig! filmpje

Dan door naar Molde waar ons hotel is voor vanavond. Net als Kristiansund Molde, de hurtigruten boot legt aan. Hier zaten wij op! deze gaat nog richting Bergenhelemaal verwoest in W.O.II maar weer opgebouwd. Het wordt ook wel de rozenstad genoemd. Vanwege de gunstige ligging qua klimaat is het een bloemenstad. Tijdens het diner komt de Mitnatsol aanleggen aan de haven van Molde, recht tegenover ons hotel. Die is op weg naar de laatste stop: Bergen.  Later komt ook nog de boot aanleggen op weg naar het noorden.

Het was weer een prachtige dag vandaag en ’s avonds voetbal kijken in de lounge