12 Daagse reis Noorwegen: Puur Natuur (Kras) 2

30 juni 2016 - Lillehammer, Noorwegen

30 juni: Oslo – Lillehammer – Peer Gyntveien – Vinstra

Gisteravond iedereen op tijd naar bed na een buffet vol heerlijkheden. Het was natuurlijk een nacht daarvoor een zeer korte nacht geweest.

We gaan op weg met een Zweedse bus en een Zweedse chauffeur: Lars. Hij zal ons 10 dagen door het land leiden en hij heeft de reis eerder gedaan dus hij kent de weg, Dat is altijd handig, hoeven we niet samen op de weg te letten en kan ik e.e.a. vertellen over de plaatsen waar we doorrijden – heen gaan – wat we gaan bezoeken en natuurlijk wat algemeens over het land etc.

Viking schaatshal in hamarWij  gaan naar het noorden en de eerst stop is Hamar. We willen het ijsstadion (het Vikingschip) gaan bezoeken en daar koffie drinken  maar bij aankomst blijkt het dicht. Er wordt een nieuwe vloer gelegd waardoor er (volgens de koffieman die we spreken) volgend seizoen nog harder kan worden geschaatst. Dus nemen we koffie in een soort B&B aan de overkant voor een schappelijk groepsprijsje en rijden we daarna naar een punt van het parkeerterrein waar we een ijzeren draaitrap op kunnen lopen om een beetje van bovenaf een foto te nemen van de hal.

Dan is het niet ver meer naar Lillehammer. Hier gaan we Maihaugen bezoeken, staafkerk, openluchtmuseum Maihaugen, Lillehammereen zeer bekend en mooi openluchtmuseum. Vele huizen – een kerk – een school – boerderijen en vele vele meubels en gebruiksvoorwerpen verzameld door een tandarts in het Gudbrandsdal. Een deel is dus buiten, inclusief menen die figurant spelen en uitleg geven. Ook is een wijk nagebouwd van Lillehammer in de jaren 1920  - 1930 en binnen is een museum over 10.000 jaar geschiedenis. Nieuw is een museumgedeelte over de Olympische Spelen maar dat gaat vooral over de heldendaden van de Noren.

de mist trekt gelukkig opWe brengen hier een aantal uren door inclusief de lunch en daarna is het vertrek verder naar het noorden maar dan wel via een zijweg: we nemen de Peer Gyntveien, een weg dwars door de natuur en over de hoogvlakte. Ibsen schreef het verhaal over Peer Gynt (speelde zich natuurlijk in deze streek af) en Grieg maakte de muziek (draaien we natuurlijk ook onderweg)

Als we echter de tolpoort voorbij zijn steekt de mist op en in het begin zien we bijna niets. Maar over het hoogste punt gekomen lost de mist een beetje op en hebben we wat uitzicht. Mooie route en hier zijn vele skihotels en hutten voor de winter aan begin en einde van de weg.

Hierna is het niet ver meer naar ons hotel Fefor aan een meer.vlakbij Vinstra.  Het ons hotel aan een meerhotel bestaat al sinds 1889 en vele beroemde personen hebben hier al ooit gelogeerd (om te skiën), waaronder onze koningin Wilhelmina. Het ligt dan ook schitterend en het uitzicht is geweldig bovendien wordt het ’s nachts niet donker. En tot slot ook hier genieten van een heerlijk buffet.