12 daagse reis Noorwegen: Puur Natuur (Kras) 3

1 juli 2016 - Trondheim, Noorwegen

Dag 3: Vinstra – Dombas – Dovrefjell – Oppdal – Trondheim (1 juli)

We vertrekken vandaag om half 9 want we moeten een stukje rijden en we hebben nog het bezoek aan de stad Trondheim. De koffiestop houden we in Dombas (pleisterplaats op een kruispunt van wegen) en dan rijden we na een poosje midden in dit park leven muskusossendoor het Dovrefjell nationaal park waar in de hogere delen nog muskusossen leven. Die zien we niet maar wel de sneeuw op de toppen (we zullen nog veel meer sneeuw zien) dus fotostop. Dit park loopt bijna helemaal door tot Oppdal. We passeren een leisteen groeve en in Oppdal staat zelfs een hotel helemaal gebouwd van leisteen. Bij een bakkertje langs de weg, in Soknedal eten we een broodje. Alternatief is wat lekkers halen bij de supermarkt ernaast.

Onze bestemming voor vandaag is: Trondheim: we willen even alternatief een Nidaroskathedraal Trondheimroute rijden naar een uitzichtpunt maar de chauffeur neemt per ongeluk de verkeerde afslag en we moeten terug. Ook vanuit de stad later lukt het niet. (stond gelukkig niet in het programma maar het zou wel leuk zijn geweest)

Het is de stad van de Vikingkoningen en de historische hoofdstad van Noorwegen met 140.000 inw.: maar slechts 60.000 in de stad zelf rest in Heimdal. Rond 1800 was Trondheim de grootste stad met 9500 inwoners. VVV op het centrale marktplein:

Op het plein een standbeeld van de Vikingkoning Olav die de stad stichtte in 997 na Chr. En bij de VVV staat een standbeeld van een vrouw = dienstmeid die elke dag tegen iedereen riep: go dagen = goedendag. Het beeld is uit 1983. Het  is min of meer de grensplaats tussen Zuid en noord Noorwegen in de prov. Sortrondelag aan de monding van de rivier Nid. Het is de 3e stad van Noorwegen met veel sfeer – cafeetjes – restaurantjes en een gezellig centrum. Kraampjes met trollen – kaarsen – kruiden – sieraden – broodjes etc. en paard en kar voor de toeristen.

het altaar in het midden van de kerkNidarosdomen: de kathedraal (aan de Bispegat). Volgens de sagen zou de stad gesticht zijn door Olav Tryggsvason = de 1e christenvorst die aan de monding van de Nidarelv een paleis liet bouwen en een kerk, rond 997 na Chr.

Hij noemde de stad Nidaros = stad bij de monding van de rivier Nid. Zijn standbeeld staat op Torvet. Dit was dicht bij de residentie van de jarls van lade en het parlementsterrein van Frosta. Hij doet een poging tot bekering van het volk tot het christendom en regeert vanuit de 1e hoofdstad van Noorwegen over het Noorse rijk dat reikt tot aan Noord Amerika. (= aartsbisdom Bremen). Zijn opvolger is Olav Haraldsson die 35 jaar later sneuvelt in de slag van Stikkestad. Hij wordt begraven aan de oever van de rivier en daar gebeuren wonderen. Olav wordt opgegraven en overgebracht naar de St. Clementkerk. Zijn lichaam is nog intact en bij het 1e graf ontstaat een bron à zieken genezen daar en Olav wordt heilig verklaard.

Dus komen er veel pelgrims en de macht van de kerk groeit à In 1070 begint de het roosvensterbouw van een nieuwe kathedraal bij het 1e graf van Olav = Nidaroskathedraal: 900 jaar oud – het grootste gebouw uit de M.E. in Noorwegen en gotiek. Na voltooiing gaat de schrijn van Olav naar de kathedraal. Sinds de Middeleeuwen vinden hier alle kroningen plaats: in 1991 koning Harald V: alleen symbolische plechtigheid, er wordt niet meer gekroond

sommige huizen hebben de tand des tijds niet echt goed doorstaanWe krijgen hier een rondleiding met gids en we horen dat er om 17.40 u een orgeldienst is. Daar gaan we dus met velen naar luisteren maar pas na de wandeling langs de rivier met de vele oude pakhuizen – de mooie rode brug en aan de overkant de allereerste fietslift ter wereld. Zet je voet tegen een rand en je wordt vooruit geduwd. Het is heerlijk lang licht in het hoge noorden, eigenlijk wordt het niet echt donker. Je moet dus goed om de klok kijken om op tijd naar bed te gaan.

Morgen met de Hurtigruten boot mee