12 Daagse reis Noorwegen: Puur natuur (Kras) 1

29 juni 2016 - Oslo, Noorwegen

29 juni 2016: Amsterdam - Oslo

Ik ben jaren niet in Noorwegen geweest en eindelijk dit jaar heb ik weer de kans gekregen er een reis te mogen begeleiden. Dit keer niet helemaal naar het noorden maar min of meer het rondje Oslo – Trondheim – Bergen – Oslo met heel veel schitterende natuur naast de steden die we bezoeken.

uitzicht vanuit het stadhuisHet vertrek is weer vroeg vandaag, de KLM vlucht gaat al om 7 uur ’s morgens, maar dat betekent dat we de hele dag nog voor ons hebben. Na aankomst wachten we op de koffers en (bijna) allemaal moeten we geld pinnen bij de automaat. Noorwegen heeft nog Kronen (1 NOK = ong. 10 cent) en dat het een duur land is zullen we in de loop van de dagen merken. Vooral een alcoholische versnapering loopt in de papieren. Wijn en sterke drank mag je alleen kopen in een speciale winkel en bier in de supermarkt moet je halen voor 8 uur ’s avonds want later gaat er een hek voor de stelling.

Wij rijden naar het centrum via het centraal station en de opera (je kunt daar over Karl Johan Gate, dé flaneerstraathet dak lopen) en we zien de Karl Johansgate (dé flaneerstraat van Oslo) die loopt tussen het centraal station en het koninklijk paleis met daartussen het regeringspaleis – de universiteit en het theater. We stappen uit voor het stadhuis, gaan daar eerst naar binnen want iedereen komt om de fresco’s te zien aan de muren en de mooie zalen (en de wc’s beneden) en dan is er vrije tijd en lunchtijd. vlakbij bevindt zich ook het Nobel vredescentrum en de Aker Brygge met de winkels en de boulevard

het boze jongetje: ik wil een ijsje!!!!!Voor we naar het hotel rijden (je kunt toch pas na 3 uur op je kamer) bezoeken we het prachtige beeldenpark van de kunstenaar Vigeland. Prachtige beelden in alledaagse taferelen langs de brug – een grote fontein met beelden – een obelisk van graniet met granieten beelden er omheen. Een heel mooi park en ook met heel veel groen.

Als laatste brengen we een bezoek aan de grote skischans Holmenkollen die uitsteekt boven de stad als een soort kromme banaan. Al meer dan een eeuw oud maar een aantal jaren geleden weer helemaal holmenkollen springschans vanaf de voorkantvernieuwd. Helaas vallen hier de eerste druppels.

Om 4 u checken we in en kunnen nog even rusten (het was vroeg dag vandaag) in de prachtige kamers voor we gaan genieten van het heerlijke en uitgebreide buffet. Op tijd slapen en morgen weer fris voor dag 2: Hamar – Lillehammer – Peer Gyntweg - Vinstra

1. Cor van Loon:
    9 juli 2016
    Benieuwd naar de andere dagen. Staat nog op mijn lijstje. Vliegen prima, want ik hou niet van varen.
  2. Riet Lacres:
    11 juli 2016
    Ik ben volop bezig met mijn foto's en vind het heel fijn om "onze" reis zo mooi in deze blog te kunnen (her)lezen. Bedankt, Tonny. Ik hoop nog meer te lezen te krijgen de volgende dagen.
  3. Gerrie en Joop Marchal:
    13 juli 2016
    Prachtig reisverslag, we beleven de vakantie elke dag weer opnieuw, zijn volop bezig met de foto's