12 daagse Excursiereis Feestdagen in Spaanse stijl (Kras natuurlijk) 22 dec – 2 jan  (11)

2 januari 2020 - La Cala de Mijas, Spanje

Dag 10: 31 december 2019   Galadiner Oudjaar en druiven eten

Het is helaas al een tijdje geleden dat ik mijn blog aan het schrijven was. Drukke maand januari met o.a. 4 dagen werken op de vakantiebeurs in Utrecht en ik geef (voor het allerlaatste seizoen) nog aan een paar groepjes Spaanse les. Maar het blog is natuurlijk nog niet af. Ik was gestopt bij het bezoek aan Ronda, de mooie stad aan de kloof. Dus:

Oudejaarsavond hebben we genoten van een zeer uitgebreid galadiner. Voor de 2 groepen van Kras had men een aparte zaal van het restaurant geopend. We zaten aan grote ronde tafels van steeds 11-12 personen en de tafels waren mooi gedekt. Wijn was natuurlijk inbegrepen vanavond en de obers liepen af en aan om ons te bedienen. De buffetten zagen er prachtig uit: embutidos ibéricos (ham – chorizo – salchichón van het zwarte varken) en vele soorten kaas / vele soorten sushi / mariscos (grote garnalen – mosselen / salades / vlees en vis etc. etc. en natuurlijk hele lekkere toetjes waaronder tocino de cielo, ijs en fruit.

Galadiner oudjaarSchaaldieren, geitenkaas salade etc.Heerlijke hapjesSushi

Na het diner gaan een aantal mensen even naar de kamer om wat bij te komen en de anderen gaan naar de bar op de 1e etage. Er wordt muziek gedraaid en de t.v. staat aan want om 12 uur middernacht moeten we bij elke klokslag een witte druif eten om het komende jaar goed te beginnen en veel geluk te hebben. Iedereen heeft namelijk vandaag een zakje met de “12 uvas de suerte” gekregen in de koelkast op de kamer. Er wordt gedronken – gedanst – gekletst en iedereen heeft het naar hun zin.

Las 12 uvas de suerte. De 12 geluksdruivenWe zitten klaar om 24.00 u voor de druiven

Nieuwjaarsdag: Gelukkig is er geen programma vandaag en de ontbijttijd is ook verlengd. We hebben trouwens prachtig weer en velen gaan naar buiten om te wandelen of nemen de bus naar Fuengirola (net als wij). We gaan even langs bij onze huisvriend die in Fuengirola woont en samen gaan we wandelen over de boulevard. Het is druk op straat – iedereen is op de been en bij de restaurantjes aan het strand zijn ze al bezig de sardines aan de spies te bakken op de BBQ. Dat is typisch voor deze streek. Er liggen trouwens ook gewoon mensen te zonnen aan het strand onder de parasols. Op de boulevard staat zowaar een monument gewijd aan de peseta. Verder is het een dag om wat te luieren – te zonnen – te lezen etc.

espeto de sardinasprachtig weer - blauwe lucht en vooruit, een keertje op de fotohet strand van Fuengirola op nieuwjaarsdag

2 januari is voor ons de dag van vertrek. We vliegen vanavond pas rond 8 uur dus hebben we nog de hele dag om ons te vermaken. Om 12 uur moet de kamersleutel worden ingeleverd maar een aantal mensen heeft kunnen regelen dat ze (tegen betaling) de kamer tot 5 uur kunnen aanhouden. De anderen kunnen tot 12 uur de koffers in de ruimte naast de receptie plaatsen.

Rond 5 uur staat de bus voor het hotel om ons naar de luchthaven te brengen. Nog niet iedereen is al via het internet ingecheckt dus op de luchthaven moeten we ons verdelen over 2 rijen. En dan blijkt dat de vlucht overboekt is (ook de vlucht naar Eindhoven en Rotterdam trouwens) vanwege het slechte weer van gisteren in Nederland waardoor er niet gevlogen kon worden vanaf Eindhoven o.a. dus er zijn meer mensen dan stoelen en tot onze verbazing zijn 2 mensen uit de groep uitgeloot om niet mee te mogen. Na heel veel onderhandelen (ik wilde blijven in hun plaats maar mijn koffer was al ingecheckt) is het toch gelukt om hen in het vliegtuig te krijgen en kon de hele groep samen op weg naar Schiphol.

Voorlopig zit voor mij het reizen er op en in het volgende blog kan ik eindelijk vertellen hoe mijn (deelseizoen) er uit ziet. Waarover later dus meer

1. Elly Smagge:
    9 februari 2020
    Goed dat je nu even de tijd en de aandacht voor je familie krijgt.Ik heb weer genoten van al je verhalen, hartelijke groeten Elly Smagge.
  2. Cor pullens:
    10 februari 2020
    het wordt weer camper seizoen ,je hoeft je niet te vervelen ..komen elkaar nog wel ergens tegen in Spanje hihi ...en bedankt nog voor jaren Spaanse les .
    gr cor