12 daagse Excursiereis Feestdagen in Spaanse stijl (Kras natuurlijk) 22 dec – 2 jan  (10)

31 december 2019 - Ronda, Spanje

Dag 10:   31 december 2019   Ronda – Puerto Bañus

Vandaag de laatste excursie maar zeker niet de minste. We gaan naar Ronda, in de bergen. De stad aan de kloof de Tajo van zo’n 160 m diep. Hiervoor moeten we eerst via de kust naar het westen en bij San Pedro de Alcántara rijden we het binnenland. Vanaf hier gaan we genieten van een rit die ongeveer 50 km lang is en met een strakblauwe lucht boven ons. De uitzichten zijn prachtig en de chauffeur (Antonio) rijdt heel rustig. Hij wil geen reiszieke mensen in de bus. Soms passeert ons een vrachtwagen met haast of een personenauto maar wij hebben alle tijd en iedereen kijkt de ogen uit. Alleen al voor de rit moet je hier naar toe. De weg is breed maar voorheen, in de jaren ’90, was het hier nog smal zoals we soms kunnen zien langs de weg waar nog de oude route ligt.

We moeten ook hier uitstappen bij het busstation en samen lopen we naar de Plaza de toros. Hier vlakbij is de VVV en kan ik plattegronden halen voor iedereen. Ik help iedereen op weg met informatie en laat bij de Nieuwe brug over de kloof zien waar alles te vinden is en wat de mogelijkheden zijn. De stad zelf ligt op 725 m boven de zeespiegel en over de kloof zijn 3 bruggen: de nieuwe uit de 18e eeuw – de Puente de la Mina uit de 16e eeuw (op Moorse fundamenten) en nog lager in de kloof ligt de Puente de San Miguel die van romeinse oorsprong was. Door de kloof was de stad vroeger op een natuurlijke manier beschermd tegen vijanden en maar moeilijk te veroveren. De christenen hadden eind 15e eeuw een lang beleg nodig en een hevig bombardement om de stad te heroveren en deels gebeurde dit vanaf de kloof waardoor de stad verstoken bleef van watertoevoer. Dorst heeft uiteindelijk er voor gezorgd dat de stad zich overgaf.

Maar eerst is er voor de meesten, na het bekijken van de kloof, tijd voor koffie. Dit doen de meesten in de zgn. nieuwe stad: Mercadillo. Aan de andere kant van de kloof ligt de oude stad: la ciudad.

De kloof el tajoCasa del Rey MoroMet uitzicht op de stadTerug naar de kust

Ik ga (eindelijk!!) met een paar mensen uit de groep naar casa del rey Moro. Een huis uit de 11e eeuw van een emir maar verwaarloosd en nu staat op de fundamenten een 18e eeuws herenhuis met een mooie tuin. Het huis is al jaren niet te bezichtigen maar wel de tuin en La Mina: (hier) de bron. Dit zijn de gewelven van het gebouw met een zigzaggende trap van 250 treden naar de rivier. De trap overbrugd zo’n 80 m. vroeger moesten de christenslaven hier afdalen om in leren kruiken water naar boven te brengen. De trap is uit de 14e eeuw en ook door Christenslaven uitgehouwen. Gelukkig is de trap begin 20e eeuw gerestaureerd. Onderweg zijn mooie fotoplekjes  - doorkijkjes – sala de secretos (tegen de muur praten en aan de overkant kunnen ze je horen). Vroeger kon men ook ongezien hier de stad ontvluchten. Het is redelijk makkelijk lopen en beneden hebben we een prachtig uitzicht op de kloof en de stad erboven. Dan volgt weer, na talrijke foto’s, de klim naar boven. Het is prachtig weer en velen zitten te lunchen in het zonnetje op een terras. Daarna is het verzamelen en lopen we weer terug naar het busstation. Het is nu een stuk bewolkter en hebben dus bij de afdaling ook geen zicht op de kust van Noord-Afrika.

Casa del Rey moroWe gaan afdalen in het huis naar de rivierAf en toe wat uitzichtenZigzaggende trapBeneden prachtig zicht op rivier en stadHet bewijs

Onze laatste stop, omdat het in het programma vermeld staat, is de luxueuze jachthaven Puerto Bañus. We gaan hier een half uurtje uit de bus om even wat dure jachten en auto’s te bekijken maar we hebben het al snel weer gezien. We hebben nog een lange avond voor ons (het is Oudjaar!!) dus we rijden naar het hotel. Even rusten – opfrissen – en vanavond krijgen we een heerlijk galabuffet voorgeschoteld. We zijn benieuw. Waarover later meer

En nog een klein jachtjeBootjes kijken in Puerto bañusOok de auto's mogen er zijn