12 daagse Excursiereis Feestdagen in Spaanse stijl (Kras natuurlijk) 22 dec. - 2 jan. (8)

29 december 2019 - Marbella, Spanje

Dag 8: 29 december 2019   Achterland van Mijas: Monda – Ojén – en naar Marbella

Vandaag hebben we een tocht van een halve dag en bovendien maken we niet veel kilometers. Om 9 u zit iedereen weer in de bus die mee wil en kunnen we vertrekken. Op dag 2 hebben we al een bezoek gebracht aan Mijas pueblo maar we gaan wel die kant op. Bij binnenkomst is er namelijk een zijweg naar links om boven Mijas uit te komen. We Hebben dan een mooi zicht op het stadje. Deze weg hebben we vorige week ook overgestoken op weg naar de kapel op de berg. We volgen een mooie weg door de bergen met soms uitzicht op het land en soms op de zee. We komen langs een golfbaan en vlak voor Coín slaan we linksaf naar Monda. Dit bergdorp met ongeveer 2500 inwoners was al bewoond in de prehistorie en er zijn nog resten te vinden van een Romeinse brug en hoog op de heuvel is een kasteel uit de Moorse tijd. Een aantal jaren geleden is het gedeeltelijk verbouwd en is nu in gebruik als hotel en het wordt gerund door Nederlanders.

De churros bakkerChurros op zondagmorgenWij houden het maar bij een kopje koffie van 1 euro

Wij stappen uit op het plein aan de doorgaande straat en gaan eerst koffie drinken. Er zijn een paar barretjes open. Het is zondag en de oudere mannen uit het dorp staan al aan de toog en drinken hun anís!! (het is 10 u. en wij houden het maar op koffie). Ook staat er een kraam om de gebruikelijke churros te kopen voor het zondagochtend ontbijt. Hier is het een lange ronde sliert die in stukken wordt geknipt. Het is er druk en naast de bar is het ook een plek om de nieuwtjes van het dorp uit te wisselen. De vrouwen deden dat vroeger bij de wasplaats: fuente de la jaula. Eeuwenlang werd hier gewassen (en geroddeld) met gratis water. Wij maken een korte wandeling door een paar straatjes (redelijk steil) tot aan het plein met het gemeentehuis en de Santiagokerk. Die is helaas nog dicht want de mis is pas om half 1. De kerk is uit de 16e eeuw en staat natuurlijk op de plek waar vroeger de moskee was. In sommige straatjes is de kerstversiering aangebracht en zelfs buiten de deur staat de kerstboom

Fuente de la jaulaDe vroegere wasplaatsDe kerstversiering op straat

Om 11 u komt de bus ons weer ophalen en vervolgen we de weg binnendoor. Onze volgende korte stop is Ojén. Niet dat er veel te zien is maar de weg ernaar toe is prachtig. We nemen namelijk de zijweg die naar beneden kronkelt en rijden door het dorpje (3500 inwoners.) Hier inde buurt heeft Julio Iglesias een miljoen kostende villa voor de vakantiemaand (augustus). In de loop der eeuwen is hier veel aan mijnbouw gedaan en aan het einde van het dorpje stoppen we even bij een mirador (uitkijkpunt) waar ook info over de mijnbouw te vinden is en er staan zelfs nog een paar mijnkarretjes als aandenken. Het dorpje ligt prachtig tegen de berg aan.

Onderweg naar OjénUitzicht op OjénWas vroeger een mijnstadje

Onze laatste stop is de mondaine (en een beetje verlopen) badplaats Marbella. In de jaren ’70 brachten hier vele Arabieren hun zomer door en vond je overal Arabische banken. De koning Fahd van Saudi Arabië heeft hier zelfs een kopie laten bouwen van het Witte Huis om elk jaar wat weken in door te brengen. Nu zijn het vooral Russen die de dienst uitmaken. Wij stappen uit vlakbij een mooi park. Op dit moment staat er een heuse levende kerststal en we zien vele personen rondlopen: van Romeinen – burgers – kinderen – werkers en later zelfs ook maria op haar ezeltje en Jozef ernaast en de 3 koningen zijn er zelfs al. Ik ga eerst met de liefhebbers naar het kleine historische centrum met de nauwe straatjes. Hier is het sinaasappelpleintje met het Gemeentehuis. Marbella is al decennia lang bekend om de corrupte burgemeester, te beginnen bij de heer Gil y Gil (ooit president van Atlético Madrid)

Sinaasappel plein MarbellaSalvador Dalí beeldenMooi! 1700 € toch een beetje te duurLevende kerststal in MarbellaMaria viel bijna van de ezel met het opstappen

Daarna loop ik via een laan met prachtige kopieën van Salvador Dalí naar de boulevard. Er is trouwens ook een expositie van wat kunstenaars met een paar mooie schilderijen en we zien ook een prachtige stier die helaas boven mijn budget is (1700 €). Het is een beetje bewolkt maar niet echt koud dus kunnen we heerlijk op een terrasje aan de boulevard wat drinken. De politie speelt hier een spelletje met de (illegale) verkopers van neptassen – T-shirts etc. een van de verkopers staat steeds op de uitkijk en als er een politieauto nadert pakken ze op 4 punten van uitstaldoek op die aan touwen zit en lopen ze even het strand op. Auto voorbij en iedereen komt weer terug en legt de koopwaar weer op de deken op de grond

Om half 2 staat iedereen die mee terug wil naar het hotel weer op de afgesproken plaats. In een half uurtje zijn we terug in het hotel om te genieten van een vrije middag. Luieren – lezen – wandelen, iedereen vindt wel iets om te doen.

Morgen gaan we weer een halve dag op excursie en wel naar Nerja