12 daagse Excursiereis Feestdagen in Spaanse stijl (Kras natuurlijk) 22 dec – 2 jan  (9)

30 december 2019 - Nerja, Spanje

Dag 9:  30 december 2019     Nerja

Vandaag weer een halve dagtocht en we hoeven niet ver dus we vertrekken weer om 9 uur na een heerlijk ontbijt. Er staat elke dag een kok(kin) om churros te bakken – de bacon en de eitjes en je kunt je eigen wensen ook doorgeven. En ik zie elke dag een aantal mensen uit de groep genieten van een glaasje bubbels bij het ontbijt!

We gaan vandaag naar Nerja, aan de kust. Daarvoor moeten we eerst richting Málaga en we gaan daar met een grote boog omheen. Een aantal jaren geleden is de snelweg rond de stad aangelegd en hoeft men ook niet meer door alle kustdorpjes. We hebben wel steeds zicht op de zee en ook op de heuvels van de zogenaamde Costa tropical. Hier, voorbij Málaga, beginnen de plantages op de terrassen, aangelegd door de Moren, op de heuvels. Hier groeien avocado’s – chirimoyas (zuurzak) – papaja’s – mango’s etc. We hebben al een aantal keren de bekende badplaatsen langs zien komen onderweg (Torremolinos – Fuengirola – Benalmádena etc) maar voorbij Málaga worden ze onbekender voor de meesten. Naar plaatsen als Rincón de la Victoria (sardientjes eten) – Vélez-Málaga (wijnbouwgebied moscateldruif) – Torre de mar etc. gaan meestal geen Nederlandse toeristen of ze hebben iets gehuurd en rijden er met een huurauto naar toe.

Het balkon van EuropaHet waait een beetjeEr zijn diverse strandjes

Onze bestemming vandaag is Nerja en vlak daarvoor gaan we van de snelweg af om een stukje langs de kust te rijden. Overal staan de zogenaamde “atalayas” = wachttorens die vroeger werden gebruikt om Berber piraten te kunnen zien aankomen en zo iedereen te waarschuwen.

Normaal parkeren we in Nerja vlakbij de parador (staatshotel) op een groot parkeerterrein waar1x per jaar de feria (jaarmarkt – kermis) wordt gehouden, maar vlak daarvoor staat er ineens een bord dat de straat is afgesloten. Dan duurt het even voor we weer om de rotonde zijn gedraaid omdat iedereen zomaar ergens parkeert om te laden of te lossen. Waarschuwingslichten aan en huppakee. Wij rijden dus terug naar het busstation ne stappen daar uit. We moeten nu iets verder lopen dan normaal maar komen nu wel via de winkelstraat in het centrum.

Ook aan deze kant een strandHet plein met de kerk

Gezamenlijk lopen we naar het zogenaamde balkon van Europa. Hier op de hoek is een fonteintje en daar spreek ik altijd met de groep weer af om samen terug te lopen nar de bus. Waar nu het balkon (uitzichtpunt) is, stond vroeger een kasteel. Het is nu een grote open ruimte met aan alle kanten mooie uitzichten op stranden en de kust. Iedereen heeft hier vrij om koffie te drinken – te wandelen – foto’s maken – winkelen etc.

Binnen natuurlijk een kerststalEn bij het altaar nog eenAquaduct bij NerjaNa 11 u gaat ook de deur open van de El Salvadorkerk en kunnen we daar een kijkje gaan nemen. Achterin de kerk staat een mooie uitgebreide kerststal en ook nog een bij het hoofdaltaar. Rond 1 uur lopen we weer naar de bus en na een fotostop bij een 19e eeuwse aquaduct rijden we terug naar het hotel. Vanmiddag weer wat vrije tijd

Morgen de laatste excursie: we gaan naar Ronda en nemen nog even een kijkje bij de jachthaven Puerto Bañus (Marbella)