12 daagse Excursiereis Feestdagen in Spaanse stijl (Kras natuurlijk) 22 dec. - 2 jan. (7)

28 december 2019 - Granada, Spanje

Dag 7: 28 december 2019   Bezoek aan Granada

We hebben vandaag onze laatste lange rit. We gaan naar Granada en dat is bijna 2 uur rijden. Dat doen we natuurlijk niet in 1 ruk, onderweg stoppen we voor koffie en de benen strekken. Bij Malaga gaan we richting het noorden en bij Antequera splitst de weg zich naar het oosten en het westen. Naar het westen zijn we al geweest op weg naar Córdoba dus we gaan nu de andere kant op. In het binnenland is het ’s nachts een beetje kouder en als we stoppen, net voorbij Loja, is het nog maar rond de 8 graden. Maar de lucht is strak blauw dus het belooft een mooie dag te worden.

Onderweg naar Granada

Kaartjes voor het bezoek aan het Alhambra moeten ver van tevoren worden aangevraagd en staan op tijd om binnen te komen en sinds een jaar ook allemaal op naam. De groep is in de loop van de reserveringen groter geworden en mijn collega Arjen, die de entreekaarten reserveert, moest alles opnieuw aanvragen. Hierdoor hebben we nu het bezoek in de ochtend i.p.v. laat in de middag. Op deze manier kunnen we eerst het bezoek doen op de heuvel en dan afdalen naar het centrum. Bij meer dan 30 personen moeten er ook 2 gidsen worden geregeld. Gelukkig zijn er genoeg gidsen die Nederlander zijn of Nederlands spreken. Dus we verdelen de groep en gaan op pad. De paleizen hebben een tijdslot en we mogen om half 12 en 12 uur naar binnen. We waren hier net na 11 uur dus we zijn mooi op tijd. De tuinen van het Generalife bewaren we dus voor het laatst en we gaan buitenom naar de ingang van het complex. Het Moorse gedeelte is gebouwd in de 14e eeuw onder de dynastie van de Nasriden, voortgekomen uit vluchtelingen van Murcia en Córdoba. Tot aan de herovering van de stad in 1492 door de christenen is er in de stad een cultureel hoogtepunt.

Een van de toegangspoorten van het AlhambraDe zuil van Karel VMozaïek

Waar ooit de Koranschool stond bevindt zich nu het paleis van Carlos V. Hij heeft het nooit af gezien want zijn zoon plaatste er een etage op en pas in de 20e eeuw heeft Franco er een dak op gemaakt. Het complex bestaat uit verschillende paleizen: mexuar = de audiëntiezaal met de hofzaal voor het binnenlandse bestuur en hier werd rechtspraak gehouden – palacio de Comares = het eigenlijke paleis waar bijna niemand mocht komen – Cuarto de los Leones = de leeuwenpatio met privé-vertrekken er omheen.

Een van de patio'sAlhambra op zijn mooistNog een paleis op het complex

De mexuar is in de 19e eeuw een kapel geworden. In de Torre de Comares was de ambassadeurszaal en tevens de grootste zaal van het complex en met een 7 laags koepelgewelf (de 7e hemel). De leeuwenfontein uit de 14e eeuw heeft 12 leeuwen (of wat er op lijkt) die staan voor de 12 maanden en de tekens van de dierenriem. Ook 4 watergoten naar de fontein die staan voor de 4 rivieren in het paradijs. Verder 124 zuilen van 6 m hoog. Vroeger was dit de ontmoetingsplaats voor de haremvrouwen. Iedereen kijkt de ogen uit en komt tijd te kort. Maar we gaan ook nog de tuin bekijken (alhoewel een paar mensen heerlijk op een bankje blijven zitten in het zonnetje)

Tijd voor de lunchEind december en wat een mooi weerBij de capilla real staat de tuna muziekgroep

Na het bezoek gaan we naar beneden lopend door het park naar het centrum. Hier hebben we tijd om te lunchen en om 4 u heb ik afgesproken bij het monument van Columbus en Isabel voor diegenen die met mij de Koninklijke kapel willen bezoeken. Hier liggen Isabel en Ferdinand begraven (de Katholieke koningen die Granada heroverden) en hun dochter Johanna de waanzinnige met haar echtgenoot Philips de Schone (de 1e Habsburger op de Spaanse troon). In de voormalige sacristie de kunstschatten: kroon en scepter van Isabel – het zwaard van Ferdinand en prachtige kleine schilderijen van beroemde Vlamingen uit de 15e eeuw. Als we buitenkomen staat er een Tuna-muziekgroep te spelen (studenten) en er wordt vrolijk mee gedanst.

Weer spreken we af bij Columbus om gezamenlijk naar de bus te lopen net buiten het centrum en dan beginnen we aan de terugweg. Bij aankomst in het hotel kunnen we meteen aan tafel om te eten. Mooie maar vermoeiende dag maar morgen hebben we slechts een halve dag excursie. Door het achterland bij Mijas rijdend zullen we stoppen in Monda – Ojén en Marbella.