12 daagse Excursiereis Feestdagen in Spaanse stijl (Kras natuurlijk) 22 dec. - 2 jan. (3)

24 december 2019 - Mijas, Spanje

Dag 3: 24 december 2019   Málaga en Torremolinos

Het is de dag voor Kerst (voor ons) maar in Spanje is het vanavond de belangrijkste avond van alle feestdagen: Nochebuena, en iedereen eet met de familie thuis. Ons is verzocht om iets eerder te komen eten in het hotel zodat het personeel op tijd naar huis kan voor het kerstdiner.

Maar wij hebben eerst vandaag nog een excursie. Om 9 u komt de bus voorrijden en we bezoeken vandaag de stad Málaga. Een gezellige stad met niet al te veel historische gebouwen want veel is verwoest in de Burgeroorlog (1936 – 1939). Het is de 2e grootste stad van Andalusië (Na Sevilla) en een drukke havenstad. Wordt ook veelvuldig aangedaan door cruiseschepen en er is zelfs een nieuwe cruiseterminal aangelegd.

Gemeentehuis MalagaEen hele oosterse stad is nagebouwdEn Jezus ligt ook al in de kribbe

Aan de westkant van de stad gaan we van de snelweg af en via het sportpaleis komen we dan bij de kust. Hier is veel industrie verdwenen de laatste jaren (schoorstenen zijn blijven staan) en in de plaats zijn appartementengebouwen gekomen en het strand is hier opgeschoond. Bij de nieuwe pier Muelle 1 stoppen we even voor een foto want hier hebben we zicht op de Gibralfaro heuvel en de kathedraal. Hier bij de pier staat ook de dependance van Centre Pompidou, de eerste dependance buiten Frankrijk. Wij stappen uit vlakbij het Gemeentehuis en vandaar gaan we te voet verder. Dit is de enige plek, aangewezen door de stad waar de mensen uit de bus mogen stappen. Ik zie dat in het gemeentehuis een kerststal te bezichtigen is, dus lopen we even naar binnen. Dan is het een klein stukje nog naar het centrum. Om de hoek en aan de voet van de heuvel bevinden zich de resten van een Romeins amfitheater en tegen de heuvel op staan de resten van een alcazaba (Moorse vesting) uit de 11e eeuw met latere aanpassingen en helemaal boven is het voormalige kasteel waarvan een deel nu is omgetoverd tot een parador (staatshotel)

Santiago kerk; schilderij van de gezegende zielenDe beroemde bar El Pimpi. KoffiepauzeBinnen veel te bekijkenDe kerst groep voor de kathedraal

Tegenover het amfitheater is in het gebouw van een broederschap van de Goede week processies een grote “paso” te zien: de tronen waarop de beelden worden gezet en op de schouders wordt gedragen door de stad. En er is natuurlijk ook een kerststal. We willen koffie drinken in de beroemde bar El Pimpi, maar die gaat pas om 11 u open. Dus eerst even naar de Santiagokerk. Hier zijn de ouders van Picasso getrouwd en de schilder is hier gedoopt. Deze kerk is de allereerste kerk die gebouwd is na de herovering op de Moren. Curieus: in de kerk hangt een schilderij “animas benditas”= gezegende zielen. Hier branden kaarsen op olie die door familieleden van doden wordt gebracht. Als je in leven je zonden niet hebt uitgeboet kun je de tijd in het vagevuur verkorten door de kaarsen te laten branden in de kerk. Er staan dan ook altijd flessen olie bij het schilderij.

Dan nog even naar Plaza de la Merced waar Picasso op de hoek is geboren. Hij zit vereeuwigd op een bankje op het plein en de meesten willen natuurlijk met hem op de foto. Dan is het tijd voor koffie en wel bij een van de beroemdste cafetaria’s / restaurants in de stad. Een Pimpi was vroeger een jongen die naar de haven ging om zijn diensten aan te bieden als er een boot aankwam. Of de matrozen de weg moesten wijzen naar…. Of de bezoekers de stad lieten zien (de eerste stadsgidsen). Mooie ruimtes binnen maar wij kiezen voor het terras. En daarna is er vrije tijd voor Picasso museum – kathedraal – park – winkelen – lunchen.

Overal kerstversieringDe winkelstraat is mooi versierdRommelpot om muziek te maken met kerst

Zoals gewoonlijk in Málaga eet ik wat tapas in café Lola. Daarna haalt de bus ons weer op en gaan we heel even een kijkje nemen in het centrum van Torremolinos. De strandtentjes zijn allemaal gesloten in het winterseizoen dus we lopen even door dé straat: Calle san Miguel. De meeste winkels gaan al bijna sluiten want iedereen wil op tijd naar huis voor het kerstdiner. Ook wij gaan tegen 5 uur terug naar het hotel.

Zoals gewoonlijk eet ik tapas in Casa LolaEen beetje mijn stamkroeg in de stadAlbondigas, gehaktballetjes

Om half 9 moeten we klaar zijn met eten zodat het personeel, zoals gezegd, op tijd naar huis kan. Wij krijgen morgen, op 1e Kerstdag,  een uitgebreider diner. Morgen hebben we een vrije dag want veel is gesloten in het land. En het belooft mooi weer te worden, dus een dagje vrij is geen straf voor ons.