12 daagse Excursiereis Feestdagen in Spaanse stijl (Kras natuurlijk) 22 dec. - 2 jan. (2)

23 december 2019 - Fuengirola, Spanje

Dag 2:   23 december 2019      Mijas pueblo

Vandaag staat het bezoek aan Mijas pueblo, op de heuvel, op het programma maar we hebben vandaag niet de beschikking over een bus. Dus zou ik met de groep van 40 personen met openbaar moeten gaan. Dat betekent met de bus van het hotel naar Fuengirola en daar overstappen op de bus naar Mijas. En op de terugweg hetzelfde.  De kaartjes kosten 1,55 € per stuk en ik heb dan ook met de baas van de busmaatschappij waar wij mee reizen een deal kunnen sluiten. Hij stuurt een bus naar het hotel en in de middag komt de bus ons weer ophalen en brengt ons weer naar het hotel. Met 40 mensen wachten op de bus bij de halte (en dat 4x) is niet echt handig en als de bus bijna vol is kan ook niet iedereen tegelijk mee.

de kust van Afrika is te zien vanaf Mijasde kapel van de Virgen de la Peñavandaag bezoeken we Mijas, pueblo, op de berg

Dus om half 10 vertrekt de bus met bijna iedereen (enkelen willen vrije tijd) voor de rit va ongeveer 20 minuten. We moeten klimmen want Mijas ligt op iets meer dan 400 m hoogte. Het is nog vroeg en het is winterseizoen dus is het nog niet druk als we uitstappen in het centrum. Bij de VVV haal ik plattegronden en leg e.e.a. uit. Er zijn wat kleine musea – er is een Plaza de toros – er staat een kapelletje op de heuvel boven het stadje en in de buurt is ook een uitkijkpunt. Ik neem de mensen mee naar de rotskapel (uitgehouwen door een monnik) waar een Mariabeeld staat, ontdekt eind 16e eeuw door 2 herdersjongens. Hier is ook een uitkijkpunt en het is heel helder weer waardoor we in de verte de Afrikaanse kust kunnen zien.

In mijas kun je veel wandelen, zoals naar de kapel op de heuvel boven het dorphalverwege het dorp beginnen al de trapstraatjesonderweg naar het kapelletje. Het pad is de kruisweg van Goede Vrijdaghet pad loopt niet overal even makkelijkhet kapelletje is alleen op Goede Vrijdag open

Het is tijd voor koffie – wandelen – winkelen etc. Ik ben al heel lang niet meer naar de kapel gelopen op de heuvel en aangezien ik die wandeling heb aangeraden aan de groep besluit ik vandaag ook maar weer eens naar boven te klauteren. Een vriend van ons die in Fuengirola woont is ook naar Mijas gekomen en we gaan samen beginnen aan de klim. De weg omhoog is de kruisweg en het pad is niet overal even goed begaanbaar. Maar er staan onderweg voldoende bankjes om even op adem te komen en ook om van het uitzicht te genieten. We zijn ook niet de enigen die de klim hebben gemaakt. Sommigen hebben boven in de bossen zelfs gemzen/berggeiten(?) gezien.

op de terugweg lopen we langs een huis met aan de buitenkant tientallen potten met geraniums. ook met een mooi terras en de buitendeur staat zelfs open en, nieuwsgierig naar binnen kijkend, zien we op de tafels vele fotolijstjes van hun 9 kinderen en 17 kleinkinderen zoals de man ons vertelt die even naar buiten komt. we mogen even op zijn terras om foto's te kijken.

we mogen eerst nog even bij iemand binnenkijkenoveral familiefoto's maar ze hebben dan ook 9 kinderen en 17 kleinkinderenen mooie doorkijkjes

Het is prachtig weer en iedereen kan heerlijk buiten o een terrasje lunchen. de hele stad is in kerstsfeer met overal versieringen en kerstbomen waaronder zelfs een boom van plastic flessen. Om 3 uur komt de bus weer voorrijden en tegen half 4 zijn we weer bij het hotel en is er nog tijd om in de tuin bij het zwembad nog van de zon te genieten en rond 7 uur schuiven we weer aan tafel bij het heerlijke buffet.

de oude mannetjes bespreken de toestand in de wereldeen kerstboom van plastic flessenzicht op Mijas en het kapelletje op de heuvel

Morgen bezoek aan Malaga en we gaan ook heel even een kijkje nemen in Torremolinos (nee, niet in La Carihuela)