10 daagse stijlvol Spanje dag 5

24 mei 2013 - León, Spanje

24 mei 2013: Santilla del Mar - Oviedo – León

Het is ’s nachts in het noorden behoorlijk koud dus als we om half 9 wegrijden hebben we de jas nog aan. Het is ongeveer 2 uur rijden langs de noordkust, met af en toe hele mooie uitzichten op de kust van de Cantrabische zee. Bij Ribadesella komt een zijweg naar Covadonga: hier in Asturias begon in de 8e eeuw de Reconquista = de herovering van de Christenen op de Moren die vanaf 711 bezit hadden genomen van Spanje. Dit alles o.l.v. de koning Pelayo. Asturias was een prinsdom en de huidige kroonprins(es) heeft nog altijd de titel Prins van Asturias. kathedraal Oviedo, AsturiasMaar wij gaan een kort bezoek brengen aan de hoofdstad Oviedo.

We kunnen uitstappen vlakbij de kathedraal maar eerst is het koffietijd en daarna gaan we via de kathedraal (op een scherm kunnen we de kerkschatten aantikken en bekijken o.a. het overwinningskruis van Pelayo, helemaal opgevuld met kostbare stenen) naar het centrum van de stad. Op het plein met het gemeentehuis staat ook het gebouw met de overdekte markt: altijd leuk om even langs de winkels te lopen en alle verse vis te bekijken.

We lunchen hier niet want ik wil helemaal binnendoor naar León: een prachtige route langs de bergen met nog heel veel sneeuw. Nog geen idee waar we gaan eten maar bij een uitkijkpunt (geweldig uitzicht) belt de chauffeur een collega uitzeer goedkope lunch onderweg met zeer veel beleg Asturias die ons vertelt zeker te stoppen halverwege de rit: bij het plaatsje Villmanin is een wereldtent. Beneden zit het vol met vrachtwagenchauffeurs – arbeiders uit de buurt – toevallige passanten etc. (het is de enige gelegenheid in de hele omtrek) en wij mogen boven zitten waar het op dat moment nog leeg is.

De Nederlanders hebben tussen de middag over het algemeen genoeg aan een broodje: ze hebben pinchos met beleg, een zogenaamd klein broodje, voor 4 € en een bocadillo (groot broodje) voor 6 €. Gelukkig besteld iedereen een pincho want dat is zelfs al veel te groot en met veel te veel beleg. Iemand besteld een vissoep ( 4 €) en krijgt kopje vissoep € 4, schep maar op zoveel je wilteen soepterrine met een diep bord: kijkt u maar hoeveel u lust meneer!!! Nou, er gaan 3 borden soep naar binnen natuurlijk. Mensen die in juni met mij meegaan zijn alvast gewaarschuwd. Er is ook een worstmakerij bij en een groot aantal mensen gaat met een vacuüm ingepakte worst in de koffer naar buiten.

Verder binnendoor (Spanje is een heel mooi land) naar León. Kort voor 4 uur komen we aan in het centrum en ik besluit vandaag het pantheon van de koningen van León te bezoeken: diverse koningen en koninginnen liggen hier begraven + een prachtige bibliotheek met dikke boeken (monnikenwerk) + een aantal waardevolle voorwerpen.  Hierbij hoort ook de kerk van san Isidoro, vroegerBasílica san Isidoro bisschop van Sevilla en schrijver van de eerste “encyclopedie” uit de eerste eeuwen na Chr. Een aantal jaren geleden is hij uitgeroepen tot patroonheilige van internet!!!! Er is nog wat tijd over voor een terrasje: het is eindelijk heerlijk weer.

Het Tryp hotel ligt in de stad, een paar minuten rijden van het centrum. Prachtige kamers – lekker eten – een rustige kamer met een lange tafel voor de hele groep.

Het is weer genoeg voor vandaag.

Morgen via Zamora naar Salamanca maar eerst nog de kathedraal van León bezoeken