10 daagse stijlvol Spanje dag 6

25 mei 2013 - Salamanca, Spanje

25 mei 2013: León – Zamora – Salamanca

NHostal San Marcos Leóna een uitgebreid ontbijt vertrekken we rond 9 u weer naar het centrum van León. Eerst een fotostop bij het Hostal San Marcos: vroeger een ziekenhuis voor de pelgrims, nu deels luxe parador (hotel van de staat) en deels archeologisch museum. We gaan wandelen door de “natte” wijk (vanwege de vele barretjes) – lopen over de overdekte markt (bij de slager zien we varkenspootjes – oren – neus – pens etc. Ze eten het hele varken en nog meer) Op de Plaza Mayor is ook markt: het is tijd van de groentestekjes voor de moestuin en ik zie al kersen voor 3 € de kilo.

We gaan eerst door naar de kathedraal, die hebben we nog niet gezien: gotisch englas in lood kathedraal León met 1800 m2 glas-in-lood ramen. Overweldigend en ook de kloosterhof is interessant. De zon schijnt als we buitenkomen – het is zaterdag en de terrasjes stromen vol met ontbijtende mensen. Ondanks de crisis zijn er altijd nog mensen die niet thuis ontbijten maar in het café op de hoek: koffie of chocolademelk met iets erbij rond de 2,5 € is nog altijd goedkoop maar als je dat elke dag doet?

Wij genieten ook van de zon met een kopje koffie en een lekker (gratis) stukje koek erbij en om 12 u gaan we de stad uit op weg naar Zamora, de vestingstad aan de Duero.De stad heeft lange tijd, met de rivier de Duero, de grens gevormd tussen het Christelijke en Islamitische deel van Spanje. Daarom ook de stadsmuren die voor een deel nog staan, een kasteel (nu deels ruïne) op het  hoogste deel van de stad en vele Romaanse kerken omdat de stad al vroeg weer in Christelijke handen was (moskeeën eruit – kerken erin)

Romaanse kerk Zamora op de Plaza mayorZaterdag is trouwdag en als we op de Plaza mayor aankomen om te lunchen staat er al  een hele groep familieleden te wachten op de bruid en bruidegom die na de mis in de sacristie de handtekeningen moeten zetten. Je hoeft in Spanje dan niet meer “voor de wet” te trouwen.

We hebben tijd voor lunch – wandelen – kathedraalbezoek (wandtapijten) en om 5 uur staan we voor de deur van het Museo de Semana Santa.Hier staan alle “pasos”= beeldengroepen, die in de Goede week in processie door de straten gaan.museum Semana Santa Ze wegen honderden kilo’s en worden op de schouders gedragen van 30 tot 40 mannen. Zeer indrukwekkende beelden, sommigen al honderden jaren oud en Zamora is een van de steden die bekend staan om hun processies

Rest nog een 70 kilometer naar ons hotel net buiten Salamanca. Hier merken we dat het mei is en zaterdag. In diverse zalen in het hotel zijn feesten aan de gang: 1 bruiloft en 8 communiefeesten. De keuken heeft het zeer druk en wij krijgen ook nog eens heerlijk en veel eten!

Morgen is Salamanca aan de beurt!