10 daagse Stijlvol Spanje dag 4

23 mei 2013 - Santillana del Mar, Spanje

23 mei 2013:: Burgos – Santander – Santillana del Mar

W gaan ons alweer verplaatsen en gaan steeds verder naar het noorden. We hebben geen haast dus we rijden niet over de snelweg maar binnendoor over de nationale route. Het is een prachtige weg met mooie uitzichten.  Heel veel rotsen in alle vormen en maten en met hele grillige vormen. Niet overal is plaats om te kilometers lang vele rotspartijestoppen voor een foto maar een enkele keer  is er een plekje om even stil te staan. Ik heb iemand in de groep die elk plantje kent dus dat is wel heel erg handig. Halverwege de route komen we langs een dorpje met 2 cafés: tijd voor een kopje koffie en dat is maar goed ook want we komen niks meer tegen.

Na deze technische stop (cafeïne – nicotine – urine) komen we in de buurt van een groot stuwmeer van de rivier de Ebro. Helaas zitten we dan hoog in de bergen en we rijden in de mist, we zien niks. Het duurt een hele tijd voor we weer echt in de bewoonde wereld terechtkomen. Pas in de buurt van de noordkust is er weer meer bewoning.

We gaan eerst naar Santander (de volgende reis is dat de eindbestemming) enhet wapen van Santander volgen de kustlijn tot de vuurtoren op het puntje van de stad. Op een schiereinland staat het paleis La Magdalena. Hier bracht de koninklijke familie vroeger de zomers door!. We rijden naar het centrum. Er staat niet veel ouds meer want een grote brand in 1941 maakte 20.000 mensen dakloos, overigens zonder 1 slachtoffer.

de kathedraal met nog een onderkerk: SantanderMaar de kathedraal is nog open. Die staat bovenop een andere kerk en er is een mooie kloosterhof. Het is ook lunchtijd en er zijn voldoende gelegenheden in de buurt om te eten en genoeg om te wandelen.

Dan is het tijd voor het 2e bezoek van vandaag. We slapen vannacht in Santillana del Mar, een historisch stadje, en we gaan eerst de koffers in de kamer zetten. En dat is maar goed ook! Vanwege een misverstand wist niemand dat we, zoals overal trouwens, half pension hebben, dus met avondeten. Er is even paniek in de tent, er volgen een aantal telefoontjes waarin e.e.a. wordt rechtgezet en dan moet de kokkin worden opgetrommeld en bedienend personeel!!!

Alles komt op zijn pootjes terecht en wij gaan wandelen. We kopen koekjes bij slotnonnen achter en luik, lopen door het stadje met prachtige stadspaleisjes van middeleeuws Santillana del Maredellieden, een heel oude kerk met klooster waar Santa Illana ligt begraven (vandaar de naam”Santillana): een martelares uit de Romeinse tijd die niet van het Christendom wilde afwijken en ieder gaat op eigen gelegenheid terug naar het hotel. Een prachtig optrekje, oude herberg, met mooie kamers en het is de kokkin gelukt in korte tijd een prima maaltijd klaar te maken.

Iedereen slaapt als een roos, het is buiten heel stil maar ook heel koud. Het is te koud voor de tijd van het jaar en we zitten natuurlijk ook heel noordelijk. Morgen zakken we af naar het zuiden en de weersvoorspellingen worden beter

1. Sandra:
    25 mei 2013