10 daagse Stijlvol Spanje dag 3

22 mei 2013 - Burgos, Spanje

22 mei: Madrid – Burgos

We gaan vandaag naar een van de belangrijkste halteplaatsen op de Camino de Santiago: Burgos. De bus komt stipt op tijd om 9 u voorrrijden en voor we de stad Plaza de Toros Las ventas in Madriduit rijden stoppen we nog even bij de Plaza de Toros van Madrid: Las Ventas De stadsfeesten van San Isidro zijn net voorbij maar de stierengevechten gaan nog dagelijks door gedurende de hele maand mei.

Dan zitten we zo op de ringweg (M30) en op de A1 (voorheen N I) die vertrekt vanaf km tegel 0 op de Puerta del sol.

Er ligt nog heel veel sneeuw op de Sierra de Guadarrama, het is heel lang slecht weer geweest maar voordeel is dat vele stuwmeren heel vol zijn. We moeten de Pas van Somosierra oversteken op 1444 meter. Daar rijden we ook een stukje in de mist zelfs. Bij Aranda de Duero (hier beginnen de wijngaarden voor de Ribera del Duero wijnen) kunnen we even uitstappen voor een kopje koffie met wat lekkers en dan is het niet ver meer naar Burgos.

Het hotel weet dat we rond het middaguur komen en de meeste kamers zijn al klaar en alle koffers kunnen in ieder geval naar boven.

Dan kunnen wij de stad in om te lunchen. De Plaza Mayor is vlakbij en de meesten vinden een plekje bij een terrasje met montaditos (keine broodjes) met alle soortenstempelkaart van Nederlandse pelgrim op weg naar Santiago lekkers voor 1 € per stuk evenals alle drankjes. Ik kom aan de praat met een man en vrouw uit Nederland die al 9 weken op weg zijn naar Santiago de Compostela vanaf Noord-Frankrijk. Iedereen krijgt hun stempelkaarten te zien die ze straks moeten overleggen om hun “Compostellanum” te krijgen (het bewijs dat ze, in ieder geval de laatste 100 km, gelopen hebben)

Dan gaan we een rondje lopen door de stad: langs Casa del Cordón (Columbus werd hier ontvangen na zijn 2e reis oor de kath. Koningen) – mooie pleintjes – smalle straatjes – een rondje rondom de Gotische kathedraal en dan gaan we ook papamoscas: de vliegenvanger in de kathedraal van Burgosnaar binnen. Sinds een aantal jaren is de restauratie klaar en ook het museum is vernieuwd en zeer interessant.

Via de stadspoort lopen we richting rivier want er staat een nieuw museum in Burgos sinds enkele jaren: In Atapuerca zijn grotten gevonden met resten van leven van zo’n 400.000 jaar geleden en in de stad is in een speciaal daarvoor gebouwd museum alle info over de vondsten en de evolutie van de mens.

Het is ondertussen prachtig weer geworden: de zon schijnt en het waait en beetje maar met vest is het lekker wandelen. Er is tenslotte een gezegde dat de zomer in Burgos duurt van 25 juli (dag van Santiago) tot 26 juli (dag van santa Ana). Hebben wij geluk vandaag!!!

Morgen verder naar het noorden!