weekendje thuis: 13 - 14 okt. 2012

14 oktober 2012 - Waalwijk, Nederland

weekend 13-14 oktober

Mijn winterleven is weer begonnen! Een aantal dagdelen per week ben ik bezig met het geven van lessen Spaans. Dinsdag is het nog steeds oma-dag (Nino van 10 zit al in groep 8!!! en Luca van 13 al in 3 Gym!!!) maar de weekends zijn weer thuis en vrij. Vorig weekend was ik nog druk met het plannen van een paar reizen en het  schijven van een tekst voor een   nieuwe reis. De nieuwe gidsen moeten gedrukt worden en het is een hectische tijd op kantoor blijkbaar. Regelmatig worden reizen aangepast, veranderd en vernieuwd en er moet dan ook weer een passend verhaal bij komen. Leuk om te doen overigens!!

Zaterdag is weer boodschappendag maa rvlak bij huis moesten we wachten op de dookomst van een tourtocht. Bekende en minder bekende Nederlanders fietsten voor een goed doel in Waalwijk: Hospice Francinus de Wind. Bijna 33.000 € blijkt later de opbrengst te zijn!

Zondag was het mooi weer en we besluiten even naar Poppel te rijden. Shag kopen (scheelt veel! en nee, ik rook gelukkig al lang niet meer) en dan meteen ook maar tanken want dat scheelt nog altijd 10 cent per liter op de goedkoopste pomp in Waalwijk en we blijven zuinig, al zijn we geen Zeeuwen. Ik heb een andere auto en die moet uitgeprobeerd worden. Eindelijk na 15 jaar heb ik afscheid genomen van mijn Daihatsu Move en ben nu in het bezit van een Suzuki alto!!

We rijden dus maar een stukje België in en komen uit bij de abdij van Postel (bij Reuselde grens over!). We komen daar bijna nooit maar de vorige keer (jaren geleden) en nu vallen we met onze neus in de boter!! Het is heel druk met koetsen en paarden. Het blijkt de jaarlijkse zegening te zijn door de abt van de abdij. Uit alle windstreken komen ruiters te paard of met de koets naar Postel voor de zegening.

Wij komen daar vooral om even te genieten van de omgeving en we gaan nooit naar huis zonder abdijbrood en krentenbrood. Gigantische broden van 600 gram en lekker!  Voor de hesp (ham) bedanken we deze keer want ik heb op mijn voorlaatste reis in Salamanca een zwarte poot ham (pata negra de bellota) gekocht voor thuis en die zijn we aan het aansnijden. Het is een voorpoot dus het gewicht valt wel mee. We zien de abt de koetsen - paarden en ruiters zegenen en als het wijwater bijna op is wordt het aangevuld vanuit een jerrycan!!!! (regeren is vooruitzien)

Maar de mensen komen op een mooie zondag niet alleen voor de omgeving en de abdij. Iedereen loopt even langs de frietkotten voor een broodje worst - ijsje - friet met Belgische (zure) mayonaise. Het is een drukte van belang maar het was dan ook heel mooi weer.

Maandag was de 1e dag avn de herfstvakantie. Tijd voor een bezoekje van dochter Sandra met Luca en Nino voor lunch - korte wandeling in het bos - even winkelen (zonder de mannen) en een spelletje kolonisten van Catan door Dirk - Sandra - Luca.

Kon Nino even op de tablet een spelletje doen en ik zorgen voor de inwendige mens: verse groentesoep en pannenkoeken. Vate prik bij een informeel dagje bezoek als het geen weer is voor bv. een bbq.

Ik ben pas net begonnen met lesgeven dus een aantal groepjes gaan gewoon door deze week, behalve die van de VU . Die worden op een schol gegeven die deze week op slot is. Heb ik 2 avondjes heerlijk vrij en een rustig weekje. Tijd om even te poetsen!

gr. Tonny

1. Anja van der Wegen:
    22 oktober 2012
    Hallo Tonny dat plannen van reizen is dat voor je werk? Teksten schrijven voor een nieuwe reis ik hoop een mooie reis voor volgend jaar! Wat leuk als je in Belgie komt en er is wat te beleven mooi om te zien .Tonny mag ik je mail adres .
  2. Hilde:
    28 oktober 2012
    Heb je je nieuwe suzuki ook laten zegenen in postel? :)
  3. Tonny:
    30 oktober 2012
    nee, helaas. Er stonden paaltjes voor de ingang naar de abdij.
    Zal een kijken of de zegening van auto's nog in Tilburg gebeurt want dat was vroeger wel het geval