Weekend Madrid: zaterdag

30 oktober 2011 - Madrid, Spanje

Zaterdagochtend na het ontbijt was het tijd om de stad nader te gaan verkennen. Dat kun je doen door met de stadsplattegrond langs de bezienswaardigheden te lopen die je in je reisboek kunt vinden - je kunt een buskaart kopen voor de hop-on-hop-off bus - op sommige dagen kun je o.l.v. helm op en instappen maar!een gids door de stad gaan fietsen en tegenwoordig zijn er zelfs segways om je door de drukke stad heen te bewegen. Maar sinds kort is er nog iets in de stad: de go-car! Dit zijn kleine 2 persoons autootjes met de bediening als een bromfiets en met 3 wielen. In het dashbord zit een GPS ingebouwd en een stem leid je door de stad: hier links - daar rechts - neem de linker/rechter baan - hier zie je dit - daar zie je dat - hier mag de auto niet komen en kun je evt. even uitstappen - het gaat uitstekend roepen ze ook nog met regelmaat en als je van de route afwijkt pikt de stam meteen weer de nieuwe route op.

Echt een hele leuke manier om de stad te verkennen. Wij waren in totaal met 20 personen, dus 10 go-cars en wij werden opgedeeld in 2 groepen van 5. Normaal ga je individueel zelf rijden met je GPS maar met groepen gaat er steeds een motorrijder voorop die in de gaten houdt of iedereen door depuerta de Alcalá groene verkeerslichten heen komt - of er niet een go-car afslaat - of iedereen volgt etc. Een heel goed systeem. Deze go-cars bestaan nog niet zolang in Madrid dus wij hadden heel veel bekijks onderweg. Vele mensen wezen naar ons - staken hun duim op van: ok! - ook Madrilenen zelf waren verrast en ik denk dat wij op meer foto's staan dan dat wij zelf opnames hebben gemaakt van de bezienswaardigheden.

Onze rit begon bij de Tempel van Debod (vlakbij Plaza de España - konden we eerst even Don Quijote en Sancho Panza op de foto zetten) en voerde ons langs o.a. Koninklijk Paleis - Kathedraal - Kwat hebben we een bekijks onderwegerk van San Isidro en de wijk achter de Plaza Mayor - Plaza Santa Ana en wijk La Latina - c/Alcalá - postkantoor - Cibeles - Retiropark en Atocha - Paseo del Prado - Columbusplein - paseo de Castellana - Nuevos Ministerios - de wijk daarachter - Gran Vía - c/Princesa - Fuencarral etc.

Op deze manier zie je een groot deel van de stad op een hele leuke manier en over het algemeen houdt het verkeer echt goed rekening met de go-cars. Bovendien was het zaterdagmorgen dus niet al te druk op de weg en een deel van de mensen had ook een lang weekend (puente) vanwege de vrije dag op dinsdag (1 nov. Allerheiligen) Dan nemen velen de maandag vrij en kunnen ze een paar dagen de stad uit.

Na de rit lopend naar de Plaza Mayor via Plaza de España - tuinen van Sabatini bij het paleis (groepsfoto) - Koninklijk Paleis - kathedraal - C/Mayor - Mercado de San Miguel naar Rincón de la cavaKathedraal voor de tapaslunch en daarna had iedereen de middag vrij om naar eigen keuze door te brengen; winkelen - Retiropark - terrasje pikken - even rusten (o.a. op het dakterras) om zich daarna op te maken voor het diner op de Plaza Mayor en de uitgaansnacht (er was om 12 u zelfs iemand jarig en toen het terras dicht ging wilde niet iedereen naar de kamer dus gelukkig was de bar van het hotel nog open (tot heel laat geloof ik!) en kon men een uur langer slapen vanwege het ingaan van de wintertijd.

Het blog staat nu op 30 okt terwijl het in werkelijkheid natuurlijk nog de 29e was maar op deze manier komt alles netjes achter elkaar (hoop ik). Het relaas van de zondag komt nog en dan moet ik me gaan opmaken voor het blog over het familieweekend van 4-5-6- nov. In Burg Haamstede