Weekend Madrid: eten vrijdag en zaterdag

29 oktober 2011 - Madrid, Spanje

Bij een feestweekend hoort natuurlijk ook lekker (Spaans) eten en niet alleen een uitgebreid ontbijt (hoewel je daar wel een aantal uren mee toe kunt). De eerste avond was voor ons een mooi restaurant gekozen in de straat Felipe V, tegenover het Operagebouw en met uitzicht op het Koninklijk Paleis: Taberna Alabardero

In de koeling bij de bar was al duidelijk dat de herfst in aantocht was (maar niet wat betreft de buitentemperatuur) want er lagen vele soorten paddestoelen te wachten op bereiding. Voor de het menugroep was een mooie dinerkamer gedekt waar we rustig konden zitten zonder door anderen gestoord te worden. Aan de muur vele foto's en herinneringen van beroemde gasten die hier ooit waren geweest.

Als eerste hapje kregen we typische Navarra worstjes (chistorra) en serranoham kroketjes. Het voorgerecht bestond uit met kabeljauw gevulde rode paprika's en als hoofdgerecht kregen we heerlijk vlees met gebakken aardappeltjes. Hierbij hoorde natuurlijk een heerlijke Riojawijn. Maar geen diner zonder postre (toetje): arroz con leche,het heerlijke voorgerecht wat een beetje lijkt op onze rijstepap en typisch Spaans is. Daarna nog koffie/thee met wat lekkers en tonnetje rond liepen we rond 11 naar buiten. Na een korte wandeling door een mooi verlicht centrum zocht al snel iedereen zijn bed op. Morgen is er weer een dag.

Zaterdagmiddag moest er natuurlijk ook wat gegeten worden en wel in een cueva aan de achterkant van de Plaza Mayor, tegenover de mercado San Miguel: Rincón de la cava. Hier kregen we hier wordt alles klaargemaaktheerlijke tapas met sangría, rode wijn en water: Ibérico ham, worst en filet - aardappelomelet - en een schotel met gefrituurde inktvisjes, calamares en kleine gebakken visjes. Genoeg eten om de rest van de vrije middag geen honger te hebben.

Maar als het dan avond wordt komt toch weer een beetje hongergevoel en om 8 u gaan we te voet naar de Plaza Mayor. Het is prachtig weer en er is voor ons gedekt op het buitenterras van restaurant Los Galayos aan de Plaza Mayor. Weer eerst wat om te proeven (picar): calamares - tortilla española en worstjes en dan komt de grote pan paella. De koks laten altijd eerstde directie wordt in het zonnetje gezet de goed gevulde paella zien voordat iedereen een bord krijgt. En natuurlijk ook heerlijke witte en rode wijn. De directie krijgt na het eten ook een kado aangeboden van het personeel. Tot half 11 zitten we heerlijk buiten en daarna kunnen we nog even nagenieten op het dakterras van het hotel. Helaas sluit dat in het naseizoen al om 12 u 's nachts. Morgen nog een lunch voor we weer naar het vliegtuig gaan (alweer eten!!! pffffffff)