Polen en de Baltische staten: 15 dagen – Kras (6)

14 mei 2018 - Vilnius, Litouwen

Dag 6: Krutyn – Mikolajki – Vilnius

uitzicht vanaf mijn kamer in het hotel in mazuriëWe gaan vandaag om half 9 vertrekken uit het hotel maar als ik met een paar mensen buiten sta te praten komt er een man uit de groep lichtelijk in paniek naar me toe. Hij roept: ik zat te ontbijten en moest snel naar de wc en toen ik de kamer binnen kwam was die al schoongemaakt en onze koffers zijn weg!!!!!!!! Ik naar de receptie en die mensen keken echt heel ongeloofwaardig. Er was juist een bus weggegaan met Poolse militairen en wellicht had iemand de koffers mee genomen (wat zeer onwaarschijnlijk is natuurlijk)  De man van receptie gaat met hem mee naar zijn kamer en daar staat natuurlijk alles nog. Wat blijkt: het hotel ligt op een verhoging en de receptie is op etage 3. Meneer had een kamer op de 2e etage maar dan moet je in dit geval dus een etage naar beneden en niet omhoog wat hij dus zonder na te denken wel had gedaan. Hij heeft zijn behoefte gedaan in een schone kamer!!!!!. Dit heeft hij nog lang moeten aanhoren!

Maar iedereen zit om half 9 toch in de bus en we rijden naar een klein plaatsje aan boottochtje over de Krutynia rivierde Krutyn rivier waar we een heerlijk boottochtje van een uurtje gaan maken. Heerlijk weer – rustig water – de man achterin de boot moet punteren – en de natuur is prachtig. Ze spreken wat Duits en wijzen ons op wat bijzonderheden onderweg.

En na een kopje koffie op het terras stappen we om 11 u weer in de bus (iedereen is steeds op tijd in de bus!!)

toevluchtsoord voor Russische sekteVlakbij, in Wojnowo, staat een orthodox klooster en kerk van een russische sekte die zich in de 17e eeuw heeft afgescheiden en in de 19e eeuw hier hun toevluchtsoord hadden. In het klooster is niemand meer maar in het dorpje staan nog wat typische huizen van de groepering en er is ook een wit kerkje voor de gemeenschap. Wij gaan een kijkje nemen in het kerkje van het klooster, mooi gelegen aan de rand van een meer. In het kerkje mooie iconen en aan de waterkant een klein kerkhofje met orthodoxe kruisen. (prins Bernard heeft trouwens in zijn jeugd een aantal jaren in dit gebied gewoond)

Onze laatste stop in Polen is in Mikolajki, een toeristische plaats aan het Mikolajki, laatste stop in polengelijknamige meer. Ontstaan in de 18e eeuw toen er een aantal dorpen werden samengevoegd. Mensen kunnen hier hun laatste zloty’s omwisselen in euro’s (hoewel een aantal kantoortjes beweren geen euro’s te hebben).

En dan beginnen we aan de lange rit naar Vilnius. We verliezen vandaag ook nog eens een uur omdat in de Baltische staten de klok een uur vooruit staat. Het is een tweebaansweg (weg nummer 16) maar het is nog niet druk met vakantieverkeer. De grensovergang is nauwelijks te zien en net in Litouwen maken we een korte stop bij een benzinestation waar wij de benen kunnen strekken en de chauffeur moet hier we naderen de grens met Litouwende bus voltanken.

Rond 7 uur komen we aan in het uitstekende hotel Europa city aan de rand van het centrum. Er is gelegenheid om in het restaurant van het hotel wat te eten maar vlakbij is ook een supermarkt voor diegenen die vanmiddag al warm hebben geluncht.

Morgenochtend met een gids door het centrum en morgenmiddag vrij om zelf wat te ondernemen