Polen en de Baltische staten: 15 dagen – Kras (7)

15 mei 2018 - Vilnius, Litouwen

Dag 7: Vilnius

en op het einde gaat iedereen doodVandaag zijn we de hele dag in de hoofdstad. Voor de middag hebben we een stadsbezoek met de gids Regina (mijn vaste gids in Vilnius) en na de middag is er vrije tijd om te winkelen- musea te bezoeken – te luieren of wat dan ook. Het eerste deel gaat met de bus naar de verst gelegen plaatsen in de stad en als allereerste is dat de Petrus-en-Paulus kerk. Een barokke kerk met binnen meer dan 2000 stucwerken (waaronder een aantal zeer bijzondere) uit de christelijke en Oost-Europese  geschiedenis. De bevrijder van de stad (Kasimir Pacas) liet na het afbranden van een houten kerk hier een nieuwe te bouwen. Nooit verwoest omdat de kerk in het verleden net buiten de oude stad stond.

De volgende stop is de St. Anna kerk met daarachter een klooster. Het klooster isSt. annakerk, favoriete kerk van napoleon een tijdje een kazerne geweest voor Russische soldaten en nu zit er de kunstacademie in. De kerk is gebouwd in baksteen en laatgotisch en Napoleon was helemaal verrukt van deze kerk. Het kerkje is gebouwd met 33  verschillende soorten steen. we gaan te voet naar de kunstenaarswijk Uzupis.

Vroeger een wijk van ambachtslieden maar raakte in verval en sinds de onafhankelijkheid van Litouwen kwamen veel studenten van de kunstacademie hier heen,. Er wonen zo’n 7000 mensen en zij riepen in 1997 deze wijk uit tot onafhankelijke republiek: een vlag voor ieder seizoen – een president en een grondwet b.v. iedereen heeft het recht om dood te gaan etc.

de enige overgebleven poort  van de oude stadsmuurBij de poort van het morgenrood lopen we de oude stad in. Dit is de enig overgebleven poort van de stadsmuren. In de poort een kapel met een beeltenis van maria uit de 16e eeuw. . de Paus heeft hier in 1993 een mis gehouden. We lopen langzaam richting de kathedraal maar zien eerst nog een aantal kerken (de Russisch orthodoxe kerk wordt gerestaureerd en is niet te bezoeken.

Vlakbij het Stadhuisplein is nog het concertgebouw en hier houden we even pauze de voornaamste straat in de vroegere joodse wijkvoor koffie. Op een hoek van dit plein begint de voormalige Joodse wijk. Voor de oorlog was Vilnius het Jeruzalem van het noorden: je hoorde er meer Jiddische en Hebreeuws praten dan Litouws en bijna alle joden  hebben de oorlog niet overleefd. Bijna elke straat had vroeger een synagoge.

We komen nog langs de universiteit – het werkpaleis van de president (een vrouw die regeert met ijzeren hand) – en we eindigen op het kathedraalplein. We hebben een vije middag en iedereen heeft zich prima vermaakt. Sommigen hebben het prachtige historische museum bezocht – anderen het Holocaust museum – weer anderen het Huis van de Joodse gemeenschap in een voormalige Joods gymnasium en anderen hebben gewinkeld en geluierd.

werkkantoor van de (vrouwelijke) presidentIk was in de veronderstelling dat vandaag het KGB museum open zou zijn maar zoekend op internet blijkt dat niet het geval. Ik heb besloten dat morgenochtend op het programma te zetten voor we vertrekken naar Trakai en Rumsiskes om tenslotte naar het hotel in Kaunas te rijden. Dat komt in het volgende verslag