Ontdek Barcelona 24 - 28 juli 2014

25 juli 2014 - Barcelona, Spanje

Barcelona dag 2

Dag 2 gaan we weer naar het centrum om dee barrio gótico te bezoeken

barrio gótico, een van de oudste winkeltjesBarrio Gótico = De gotische wijk is het oudste deel van de stad, gesticht tijdens de regering van Augustus (rond het begin van de jaartelling) Sindsdien staan hier de bestuursgebouwen van de stad (gemeentehuis en Catalaans parlementsgebouw). Het forum stond op de huidige plaza San Jaume.

Een deel van de Gotische wijk was vroeger een jodenwijk: tussen de 11e en 13e eeuw werden de handel en de cultuur gedomineerd door de Joden. In 1243 werden ze gedwongen in een getto te gaan wonen, zogenaamd voor hun eigen veiligheid. Dit getto had maar 1 ingang, via de Plaza San jaume. Zij werden zwaar belast door de koning maar hadden wel voorrechten omdat zij de handel regelden met Noord Afrika. Het getto verdween in 1401.

Er waren vroeger 3 synagoges in dit Joodse deel en de fundamenten van 1 Barrio gótico, de voormalige Joodse wijksynagoge liggen nog in de Carrer Sant domenec del Call. In de muur van de Carrer de Martlet nr. 1 is een kleitablet uit de 14e eeuw gemetseld.  Naast de 3 synagoges was er ook nog een 4e, alleen voor vrouwen. Resten van 1 synagogee zijn te vinden in de straat Marlet. C/ del Call loopt evenwijdig aan de c/ Ferran.

We zien de resten van Romeins Barcelona – Joods Barcelona – de kathedraal – Plaza del rei – Plaza del Pi met de mooie kerk etc. etc. en daarna steken we de Via Layetana over richting museum Picasso en de kerk santa maria del mar: Eerste steen werd gelegd in 1329 en in 1384 werd de eerste mis gehouden. In het portaal 2 apostelbeelden, in het timpaan de Verlosser met Maria en Johannes. Kapitelen zijn gebeeldhouwd met scenes uit het leven van de lossers in de haven. De kerk heeft een hele goede akoestiek

Ildefonso Falcones heeft een mooi boek geschreven ver de bouw van deze kerk: De kathedraal van de zee!!!

mijn lunch: 5 pinchos!Na de lunch (pinchos in een Baskische bar) volgen we de route langs de boulevard en aangekomen bij  het tandbeeld van Columbus aan de Ramblas nemen we afscheid van elkaar. Tijd voor vrije tijd: sommigen gaan winkelen – anderen gaan met de rondvaartboot mee door de haven en ik ga met een persoon de rondleiding doen in Palau de la Musica (volgend blogje): zeer de moeite waard

’s avonds eten op het terras van 15 nits op de Plaza Real. Heerlijk eten voor een eerlijke prijs