Ontdek Barcelona: 24 – 28 juli 2014

24 juli 2014 - Barcelona, Spanje

Barcelona 24 juli 2014

Ik loop achter met mijn blog en dat is deels te wijden aan persoonlijke omstandigheden en deels omdat ik lang thuis ben geweest en steeds dacht: het komt nog wel. Alles is nu weer o.k (mijn gezondheid) en volgende week vertrek ik weer naar Spanje dus als ik alles wil melden moet ik ook deze trip nog even op het blog zetten.

Schiphol, bloemen voor de slachtoffers van de vliegramp MH17Op Schiphol tekenen we eerst nog het condoleance boek voor de slachtoffers van de vliegramp MH17

Dag 1 en 2  waren bestemd voor het centrum van de stad. Door de vroege vlucht is iedereen moe maar de kamers zijn nog niet klaar dus bezoeken we eerst (met de metro) de Ramblas. We lopen van Plaza Cataluña tot aan het andere eind waar Columbus op zijn sokkel over de zee uitkijkt – onderweg is tijd voor de lunch en rond 3 uur gaan we terug naar het hotel voor siesta – zwembad – uit eten in het winkelcentrum vlakbij de toren Agbar (aguas de Barcelona) die ’s avonds mooi verlicht is

De Ramblas (1,2 km lang) is al meer dan 100 jaar de flaneerboulevard van de stad. Vroeger was de rambla een stroompje langs de stadsmuren. In de 13e eeuw lag de rambla tegen de muren  (een open riool) en in de 15e eeuw kwamen er nieuwe muren met een wijk aan de andere kant van de rambla. Langs de Rambla kwamen toen veel kloosters. Pas in 1775 zijn de muren neergehaald en kwam er bestrating en beplanting; platanen en populieren.

Rambla = al-rami = stroompje. In de Moorse tijd was hier een riviertje. De Ramblas bestaan uit 5 delen, vanaf de haven zijn dat

Rambla de Santa Monica: In de 18e eeuw was dit de ontmoetingsplaats voor de intellectuelen. Nu is het de rosse buurt van de stad. De Rambla is genoemd naar het klooster van Santa Monica uit de 17e eeuw, nu een cultureel centrum

Ramblas dels caputxins: Dit is het drukste deel. Hier stonden vroeger de meeste kloosters. Nu: Cafe de la Opera uit 1929 en aan de overkant: Gran Teatro del Liceo, grotendeels uitgebrand in 1993. Eind jaren ’90 gerenoveerd en uitgebreid

Rambla de Sant Josep/ de les Flors: De Rambla van de bloemenstalletjes. Al in de 18e eeuw werd hier op straat markt gehouden van bloemen, vis en groenten.

In 1860 kwam de Mercat de sant Josep/ Boqueria klaar. Dit is de grootste van de markt Boquería± 40 voedselmarkten in de stad. Ook op deze plaats stond vroeger een klooster sinds 1593 dat in 1835 is uitgebrand. Ongeveer 2600 m2 verkoopoppervlak. Voorbeeld voor deze markt waren de Parijse hallen. Al in 1217 is er vermelding over straatverkoop hier, toen buiten de stadsmuren, voor straatventers en boeren uit de omgeving. De bouw begon in 1836 en werd officieel geopend in 1840. In 1870 kwam er een overdekking. Rijk en arm komt hier kopen en ook de koks van de grote restaurants.

Rambla dels Estudis/ dels ocells (= vogels): Hier staan/stonden de vogelstalletjes. Tot 1714 stond hier de universiteit en het gebouw werd later een kazerne (tot 1843) Ook de Reeal academia de Ciencias y artes. Nu veel staalletjes die ijs en turrón verkopen

Fontein Canaletas ramblasRambla de Canaletas: Dit is het rustigste deel met krantenkiosken. In de Middeleeuwen was hier de stadsbron en het uitschot van de bevolking hield zich hier op bij een andere toegangspoort tot de stad bij de c/ Santa Ana. Hier ook de fontein waar je uit moet drinken om terug te komen in de stad

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl