Noord Spanje en Picos de Europa 10 mei 2014

10 mei 2014 - Potes, Spanje

10 mei 2014: Santillana del Mar – Unquera – Fuente De

Een lange dag vandaag en ik heb zoveel foto’s gemaakt dat ik het verhaal maar in tweeën ga knippen.

Als we vertrekken in Santillana del Mar is het koud en mistig. Volgens kenners is dat gewoon de zeemist en komt het goed! En dat gebeurt ook. Als we bij Unquera Desfiladero de la Hermidade snelweg verlaten wordt het lichter en als gauw schijnt de zon. Ik ga voor het eerst eindelijk naar de Picos de Europa. Er zijn maar en paar wegen die van noord naar zuid lopen en wij nemen de oostelijke route die door Cantabria loopt (dat is de provincie Santander). De Picos zijn sinds 2003 Reservaat van de Biosfeer van het Werelderfgoed van de Unesco. Ongeveer 40 km in doorsnee met pieken tot 2650 m.  met de rivieren Sella – Deva – Cares.

In de kloof (desfiladero de la hermida) volgen we de rivier de Deva. Het uitzicht zicht op de Picos!is prachtig – de weg is uitstekend (een beetje smal) met weinig verkeer maar er is bijna geen gelegenheid voor een fotostop.

We komen een paar stille dorpjes tegen – er is veel ontvolking hier – maar bij Potes wordt het drukker. Hierover later meer.

De hoogste top is de Pico naranjo de Bulnes die pas in 1904 voor het eerst is beklommen en het dorpje Bulnes was pas na de komst van de kabelbaan bereikbaar.

Boven op de top!!! en wat hebben we mooi weerWij nemen bij Potes de zijweg naar Fuente Dé! 25 km naar de parador van Fuente Dé en aan een doodlopende weg op 1000 m hoogte. Daar nemen we (bijna allemaal) de kabelbaan naar de top, naar de Mirador del cable. In een paar minuten overbruggen we bijna 800 m en de uitzichten zijn werkelijk fenomenaal. Boven ligt nog genoeg sneeuw en de eerste bloemetjes bloeien. Op een terras in de zon genieten we van een kopje koffie en het uitzicht. Volgens de boekjes is het hier in het hoogseizoen druk met wachtenden voor de kabelbaan maar nu kunnen we zo doorlopen. Laten we hopen dat het over 3 weken net zo rustig is anders redden we het niet met de tijd.

We zien gieren over de berg lopen en er overheen vliegen en er zijn een aantal deze gondel neemt ons mee terug naar benedenmensen die gepakt en gezakt een eind gaan wandelen of zelfs de hele berg naar beneden wandelen maar ik zie vanuit de kabelbaan maar hele smalle paadjes, niks voor mij. Die mensen hebben dus een enkeltje genomen, wij een retourtje (met groepskorting nog altijd 14 €)

Na een uur zijn we weer terug en kunnen we onze weg vervolgen. Het is rond 12 u als we hier wegrijden – dezelfde weg weer naar Potes voor de lunch