Noord Spanje en Picos de Europa 9 mei 2014

9 mei 2014 - Bilbao, Spanje

9 mei 2014: Getxo - Bilbao - Santillana del Mar

We gaan weer verder naar het westen dus om 9 u alle koffers in de bus en op weg, eerst, naar de oudste hangbrug ter wereld.: Puente Vizcaya.

wij gaan even met bijna de hele groep op en neer met de pontDeze hangbrug uit 1893 verbindt de beide oevers over de rivier. Aan de ene kant de wijk Las Arenas van de plaats Getxo, aan de andere kant ligt Portugalete De overtocht duurt 80 seconden en er passen 6 auto’s op en vele voetgangers. Wij besluiten ook even heen en terug te gaan (0,35 €) per keer.  De “bak” hangt aan kabels aan de brug. Omrijden zou voor de mensen 20 km zijn dus er wordt heel veel gebruik van gemaakt (per jaar meer dan 6 miljoen personen

Er is ook een lift om naar boven te gaan maar die is voor de toeristen gemaakt, is niet goedkoop maar gaat pas weer om 10 u open en daar kunnen we niet op wachten want:

We gaan naar Bilbao: allereerst staat daar natuurlijk het museum Guggenheim Guggenheim vanaf de brugop het programma. De bus kan parkeren bij het museum en blijft daar staan. Wij beginnen aan de fotosessie: Puppie (de mascotte van Jeff Koons) die voor het museum staat, is helemaal in de steigers. Langs de rivierkant kunnen we niet door voor foto’s want ze zijn daar een scène uit een science fiction film aan het opnemen.

Als het gebouw op de foto staat besluit de helft van de groep het museum te willen bezoeken en met de anderen loop ik langs de rivier (en langs diverse bruggen) naar het historische centrum (de 7 straatjes).

Eerst koffie en dan een korte wandeling langs o.a. de kathedraal van Santiago want Bilbao ligt aan de kustroute naar Santiago de Compostela voor de pelgrims. Vlakbij is ook de Mercado de la Ribera: de grootste overdekte markt van Europa met overal de meest verse etenswaren.

dan heb ik toch liever groentenDan wat vrije tijd voor iedereen – weer heerlijke pinchos eten in een barretje en om half 3 vertrekken we naar Santillana del Mar. Deze reis slapen we in dit plaatsje (volgende reis in Suances) dus eerst de koffers naar de kamers en dan wandelen naar het historisch centrum.

Er gaat een verhaaltje over deze stad: de 3 leugens want de stad heeft geen Santa (toch wel) – is niet llana (vlak) en ligt ook niet aan zee (el mar)

We komen langs een klooster waar een paar mensen koekjes hebben gekocht aan een draaideurtje. Het zijn slotnonnen dus we mogen ze niet zien (er is een piepklein koekjs kopen bij de nonnen Santillana del Marglaasje in de deur. Dan halen we bij de VVV een plattegrond en lopen we het historische stadje in. Het is in zijn geheel een monument en al vanaf de 9e eeuw staat hier een klooster en kerk met de stoffelijke resten van de Santa Illana (Juliana), een martelares uit de 4e eeuw die stiekem katholiek was geworden en niet wilde trouwen met de edelman die haar vader voor haar had uitgezocht. Een prachtig Romaans kerkje met nog albasten ramen en een mooie kloosterhof.

Daarna is er nog wat vrije tijd om wat rond te lopen (er is ook een klein museum van de lokale beeldhouwer Otero), iets te drinken of gewoon op de kamer wat te rusten.

We hebben weer genoeg gezien vandaag!

Morgen een (voor mij nog onbekende) tocht door de Picos de Europa!!

1. Hennie de Zoete:
    12 mei 2014
    We krijgen zo te lezen weer heel veel te zien en te horen, het enthousiasme straalt er weer vanaf.
    Hennie