Noord-Spanje en Picos de Europa: 15 – 24 sept. 2014 dag 4

18 september 2014 - Getxo, Spanje

18 sept. 2014:  Burgos – San Sebastián – Guernica – Getxo

We gaan veel doen vandaag dus het vertrek is gepland om half 9. Het eerste deel van de rit naar San Sebastián rijden we over de nationale route maar er wordt heel veel aan de weg gewerkt. Binnenkort is ook de N1 een snelweg geworden. Het laatste deel is al snelweg en rond 12 u komen we aan in de badplaats van allure San Sebastián. Via de Kursaal komen we de stad binnen. Morgen begint het filmfestival en de rode loper ligt al uit maar er is nog niets te doen.

pintxos (tapas) eten in San SebastiánWij gaan echter wandelen door de oude stad en in elke bar staan de heerlijke pinchos al weer klaar: borden vol met sneetjes stokbrood waar de heerlijkste hapjes op zijn gemaakt. Ware lekkernijen en kunststukken. Na enige uitleg gaat ieder zijn eigen weg om op terras of aan de bar te genieten van een aantal sneetjes met lekkers. Het is heerlijk weer en bij het strand (het is vloed) is nog een soort pier met trap waar mensen kunnen zonnen en baden

Na de lunch vervolgen we onze weg naar het westen en bezoeken we, voor we Casa de Juntas, Guernicanaar het hotel rijden, de stad die in de Burgeroorlog zo erg werd verwoest door de bommenwerpers van Hitler (met toestemming van Franco): Guernica. De officieuze hoofdstad van de Basken waar onder de Heilige eik steeds door een nieuwe koning de eed moest worden afgelegd dat hij de privileges van de Basken zou eerbiedigen. We zien de oude raadszaal – een grote zaal met een prachtig glas-in-lood raam met de H. Eik en een man die de geschreven privileges vasthoudt.

en hier mag ik vannacht slapen: Getxo, Hotel Tamarises met zicht op zee!!!Daarna is het niet ver meer naar de voorstad van Bilbao: Getxo. Hier hebben we een hotel aan het strand en heerlijk eten doen we in het restaurant ernaast met een glas goede wijn. Wat kunnen ze koken in Baskenland!!! en ik heb vanavond weer een mooie kamer met een heerlijk bed! ik word verwend deze reis

Programma morgen: de Puente de Vizcaya (hangbrug) – Guggenheim Bilbao – Santillana del Mar