Noord-Spanje en Picos de Europa: 15 – 24 sept. 2014 dag 3

17 september 2014 - Burgos, Spanje

17 sept. 2014: Madrid – Burgos

Het regent als we om 9 uur met de koffers naar buiten lopen maar voor we weg rijden met de bus is het al weer droog. Zoals gewoonlijk is het natuurlijk de ochtendspits als we de Gran Vía afrijden richting de rondweg. Natuurlijk even een fotostop bij de stierenarena las ventas (als je wilt meetellen als stierenvechter moet je hier triomferen) en dan draaien we linksaf richting het noorden. De oude N1 is ondertussen de snelweg A1 geworden en vlak voor de pas van Somosierra op iets meer dan 1400 m houden we een koffiepauze.

De dame achter de bar is al gewend dat we keurig in de rij staan en dat ik steeds voor een aantal mensen roep wat ze willen drinken. In 10 min. heeft de hele groep (32 pers.) zijn koffie / thee / frisdrank: top!

Arco de santa maria: stadspoort BurgosRond 1 uur zijn we in Burgos en bij aankomst voor het hotel begint het heel hard te regenen, zo hard dat we even wachten met het uitladen van de koffers. Daarna kamers indelen – bagage op de kamer zetten en naar het centrum om te lunchen op of rond de Plaza mayor.

Daarna een korte wandeling langs Casa de Cordón (Filips de Schone stierf hier = echtgenoot van Johanna de waanzinnige en ouders van onze Karel V / Columbus werd hier ontvangen door de Kath. Koningen na de terugkeer van zijn 2e reis naar de Nieuwe Wereld) – we lopen een stukje pelgrimsroute door de stad en langs een “refugio” voor de pelgrims – de stadspoort bij de platanenlaan en natuurlijk de kathedraal, zo belangrijk voor de pelgrims naar Santiago de Compostela.

Sommigen gaan daarna nog naar het museum voor de Evolutie van de Mens over Casa del Cordónde opgravingen van zeer oude menselijke en dierlijke resten van honderdduizenden jaren oud in Atapuerca maar anderen houden het voor gezien: Luieren – terrasje pikken (het heeft niet meer geregend) – winkelen etc.

Om 8 u avondeten en nog een ommetje en dan is het mijn bed voor vannachtwelletjes voor vandaag. Morgen is er weer een dag

Programma morgen: San Sebastián – Guernika - Getxo