Noord Portugal en Galicië: 10 daagse reis (Kras) dag 9 en 10

11 mei 2017 - Porto, Portugal

Dag 9: Porto

Gewapend met regenjas en paraplu gaan we op pas vandaag. Gelukkig blijkt achteraf dat de weergoden ons een beetje gunstig gezin zijn geweest. Vele opklaringen – redelijk veel zon en slechts een paar buien waar we niet al te veel last van hebben gehad.

We beginnen zoals gewoonlijk de rondrit bij Casa Da musica aan het Boavista plein. Ontworpen door rem Koolhaas en het moets klaar zijn toen de stad samen met Rotterdam Cultuurstad van Europa was maar het duurde een paar jaar langer en natuurlijk viel het duurder uit.

openbaar toilet in het park langs de rivierVanwege de regenbui stoppen we niet aan het einde van de Boavistalaan aan de zeekant waar een fort staat maar rijden we een klein stukje verder en dan is het ook weer droog. Aan de rivierkant, in een park staat een van de weinige openbare toiletten in de stad. Dames moeten betalen om te zitten, heren ook maar als die blijven staan aan het ronde urinoir waar een aantal mannen tegelijk hun blaas kunnen legen is het gratis. Aan de dameskant zien we achter glas nog een heel mooi toilet met porselein.

Ik heb vandaag een kleinere bus bij me waarmee we wat smallere straten kunnen boven aan de brug Dom Luisnemen dus de gids besluit ons mee te nemen naar de andere kant van de rivier: Vila Nova da Gaia. We stoppen aan de bovenkant van de brug voor wat foto’s en de groep besluit gezamenlijk via de brug naar de overkant te lopen (op 1 persoon na met heel veel hoogtevrees maar die leid ik, ook met hoogtevrees naar de overkant samen met haar man). Al een aantal jaren mogen alleen voetgangers en de tram gebruik maken van de bovenste brugovergang.

en gaan even de kathedraal inHierdoor lopen we ook samen naar het plein voor de kathedraal. De paus komt 12 en 13 mei naar Portugal (Fatima) en er zijn vele pelgrims onderweg. Daarom is er in de kerk een dienst bezig in het Frans maar we kunnen toch een kijkje nemen binnen.

Te voet verder naar het station Sao Bento met de prachtige tegeltableaus en bij de Avenida dos Aliados pikt de bus ons weer op. We snakken namelijk naar een kopje koffie en bij de Torre dos Clerigos houden we pauze.

Als laatste bezoeken we met de gids La Bolsa, de vroegere beurs met een aantal Arabische zaalhele mooie zalen waaronder de Arabische zaal die doet denken aan het Alhambra in Granada.

Rond 1 uur is het lunchtijd (langs de waterkant) en de bus komt rond 3 u weer voorrijden bij La Bolsa want we gaan een bezoek brengen aan de portbodega van Sandeman: rondleiding en proeverij en een groot deel van de groep gaat daarna met mij de 6 bruggentocht maken over de rivier de Douro. En dan schijnt zelfs de zon weer!!

Terug in Matosinhos gaan we vanavond eten in een tapasrestaurantje op korte afstand van het hotel. We hebben namelijk morgenochtend een vroege vlucht en de chauffeur mag niet meer rijden vanavond.

en 's avonds heerlijke Portugese tapas eten in A Tendinha, MatosinhosHet restaurant was nieuw voor de groep en ik ben gevraagd verslag uit te brengen. Wat hebben wij lekker en veel gegeten: eiren – chorizo – vishapjes – mini loempiaatjes – aardappeltjes – rijst – salade – kip – vlees – heerlijke lauwwarme salade van kabeljouw (om je vingers bij op te eten) en de wijn vloeide rijkelijk. Een aanrader voor de volgende keer!!!

Terug bij het hotel leg ik nog even bij een aantal mensen die nog 2 dagen blijven het systeem uit van de tram. Station voor de deur van het hotel rechtstreeks naar de stad en naar het vliegveld

Dag 10: vlucht naar Amsterdam

De groep die met mij naar huis gaat moet om 6 u vertrekken. Gelukkig is het maar 10 min. rijden naar de luchthaven en na inchecken begint het wachten. We hebben geen vertraging en op tijd landen we op de luchthaven van Schiphol. Ik heb een hele week vrij, een luxe, maar terwijl ik dit schrijf en zo meteen publiceer staat mijn koffer weer gepakt.

Morgenochtend om 7 u vliegen naar Madrid voor weer een andere reis die ik nog niet gedan heb voor Kras. Het wordt de 12 daagse Highlights Spanje en Portugal: van Madrid via Extremadura naar Lissabon.  Ik ken natuurlijk de hele streek maar niet als deze trip. Er komt dus weer een verslag van. En: volgende week zie ik mijn broer die op vakantie gaat naar Extremadura. Als we de stad Caceres gaan bezoeken komt hij met zijn wederhelft (in Spanje zeggen: mi media naranja = mijn halve sinaasappel) daar ook naar toe.

Wordt vervolgd